Student per e-mail opvoeden

UTRECHT - Onbeschofte e-mails, elektronische scheldpartijen -de rechtenfaculteit van de Universiteit Utrecht heeft er genoeg van. Studenten die medewerkers 'achterlijk' noemen, krijgen geen antwoord op hun mail.

Studenten die de 'netiquette' aan hun laars lappen, krijgen sinds kort een standaard-antwoord. Met daarin het verzoek om hun e-mail zo te herschrijven 'dat formulering en toonzetting aansluiten bij wat in het maatschappelijk verkeer tussen opleiding en student gebruikelijk is.' Doet de student dat niet, dan krijgt hij geen antwoord.

Dagelijks ontvangt het studiepunt van de Utrechtse faculteit tientallen e-mailtjes met vragen en klachten van studenten. Een klein deel daarvan is zo onbeschoft van toon of inhoud, dat de medewerkers ze niet langer willen beantwoorden. Afzenders van zinnen als 'Wie is hier zo achterlijk?' moeten vanaf nu eerst reflecteren op stijl en omgangsvormen, voordat zij een antwoord kunnen verwachten.

Fietje Cramer, studieadviseur van de juridische faculteit in Leiden, herkent de Utrechtse klachten wel. ,,Het medium is ook zo direct. Je krijgt veel sneller een brutale mond per e-mail dan per telefoon.'' Jaarlijks beantwoordt zij duizenden mailtjes van studenten. Oók de brutale, die plompverloren beginnen met 'hallo', of die besluiten met 'ik verwacht per ommegaande antwoord'. Cramer geeft deze studenten consequent een persoonlijk e-mailadvies: onder aan haar antwoord legt ze bijvoorbeeld uit dat 'hallo' geen beleefde aanhef is als je de geadresseerde niet kent. Cramer: ,,Ik probeer ze een beetje op te voeden, ook in andere dingen. Als iemand me een heel slap handje geeft, dan zeg ik daar ook wat van.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden