Strijd tussen stoplicht of procent op voedseletiket

Nieuwe etiketten moeten de steeds zwaarder wordende Britten helpen bewuster en gezonder te eten. De voedselindustrie is het daarmee eens, maar verwerpt het door de overheid ontwikkelde ’stoplicht-etiket’.

Een portie gerijpte boeren-cheddar-kaas van het huismerk van de Britse supermarktketen Sainsbury’s ziet eruit als junkfood. Het nieuwe ’stoplichtetiket’, prominent op de voorkant van de verpakking, slaat rood uit en waarschuwt de consument er niet te veel van te eten. Het etiket op de slanke versie van de kaas is grotendeels oranje.

De stoplichtkleuren rood, oranje en groen moeten in een oogopslag duidelijk maken of het product een hoog (rood) of laag (groen) vetpercentage heeft en of het wel of niet rijk is aan verzadigde vetzuren, zout en suiker. Oranje is gemiddeld.

Maar de voedingsindustrie ziet niets in dit systeem, omdat consumenten geen producten met rode etiketten zouden kopen. „Hele gangpaden in de supermarkt zouden rode etiketten hebben”, zei bestuursvoorzitter Ben Clarke van Kraft Foods in een reportage van de BBC. „Hele voedselcategorieën zouden op die manier worden gedemoniseerd.”

De belangrijkste voedselproducenten, waaronder Unilever en Kellogg, kiezen daarom voor een etiket dat voor suiker, vet, en zout het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid aangeeft. Zij claimen dat hun etiketten meer informatie geven en makkelijk te begrijpen zijn. Ook de grote supermarktketen Tescoland, en Somerfield en Morrisons kiezen dit etiket,l dat op meer dan 10.000 producten komt te staan ofwel op bijna veertig procent van alle Britse voedingswaren.

Tesco heeft deze etiketten al een tijdje op haar huismerken staan en zegt dat ze mensen aanmoedigen om gezondere producten te kopen. De verkopen van gezondere producten zijn omhoog gegaan en die van ongezondere waren gedaald.

Consumentenorganisaties, voedingsdeskundigen en de Britse Voedsel en Waren Autoriteit maken zich echter zorgen dat de twee verschillende etiketten de consument onnodig verwarren, waardoor de gezonde boodschap verloren gaat.

De gehaaste consument beslist in vier seconden welk product hij koopt, zo blijkt uit onderzoek. In die tijd kan hij niet veel informatie opnemen. „Juist de meest kwetsbare mensen vinden dit systeem (het etiket van de voedingsbedrijven) het moeilijkst te begrijpen”, zegt Felicity Lawrence, schrijfster van het boek ’Niet op het etiket’. En het zijn juist de lagere sociale klassen die het ongezondst eten, zegt Lawrence. Bijna de helft van de volwassenen en kinderen heeft volgens onderzoek van voedingsorganisatie Sustain niet het cijfermatige inzicht om de etiketten met de percentages van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te begrijpen.

Het stoplicht-systeem is de makkelijkste en snelste manier om producten met elkaar te vergelijken, vindt ook consumentenorganisatie Which?, dat de twee etiketten met elkaar vergeleek. De voedselproducenten steken de komende maanden maar liefst 6 miljoen euro in een reclamecampagne om hun nieuwe etikettering uit te leggen. „Maar waarom kiezen ze niet gewoon voor een systeem dat direct makkelijk te begrijpen is”, vraagt Which? zich af.

„De beide systemen zouden in elkaar geschoven moeten worden”, zegt de Britse Hartstichting. De Britse Voedsel en Waren Autoriteit, die deze maand met een televisiespotje komt om het stoplicht-etiket uit te leggen, lijkt daarvoor open te staan. „Het stoplichtsysteem is essentieel, zo blijkt uit al het onderzoek”, zegt Gill Fine van de Voedsel en Waren Autoriteit, „maar als de voedselproducenten de kleuren aan hun etiketten toevoegen, dan hebben we het beste van twee werelden.”

Premier Blair heeft al gedreigd dat als de voedselproducenten het stoplichtsysteem niet overnemen, de regering hen met wetgeving zal dwingen. Binnen de Europese Unie wordt ook gesproken over de introductie van nieuwe voedseletiketten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden