Strijd om NS-stalling gaat door

Fietsenmakers station nog altijd in onzekerheid. FNV: Het deugt niet hoe NS dit aanpakken.

Nog steeds is er geen duidelijkheid over de toekomst van de vierhonderd mensen die in de fietsenstallingen op NS-stations werken. Alle contracten met de stallinghouders zijn opgezegd, want de NS willen met een of twee grote bedrijven verder.

De NS lieten wel alvast het management van Fietspoint Leiden via een advocaat weten dat de extra toeslagen die een van de werknemers daar ontvangt voor zijn leidinggevende functie, onder de nieuwe exploitant vervallen. Murat Sekercan van FNV Bondgenoten: "Het deugt aan alle kanten niet hoe de NS dit aanpakken. Onderhandelen doe je niet met de eigenaar die je dwingt om te vertrekken, maar met de vakbond. En zeker niet achter de rug van de werknemer om."

Trouw meldde in december dat NS Fiets, een afdeling van het spoorbedrijf, alle stallinghouders de wacht aanzegt. De ondernemers beheren de stallingen, regelen verhuur van OV-fietsen, repareren en verkopen fietsen. In de opzeggingen stond dat uitbaters zelf verantwoordelijk zijn voor het personeel. Ook werd hen verboden zich negatief uit te laten over de NS. De ondernemers voelden zich gedwongen de contracten te tekenen, omdat ze daarmee enkele maanden uitstel kregen tot ze definitief dicht moesten.

Na de onrust die hierover ontstond, beloofden de NS om alle medewerkers in de stallingen mee te nemen naar de nieuw eigenaren. Zij zouden op 1 februari weten waar zij aan toe zijn. Een woordvoerder van de NS: "We willen dit zorgvuldig afronden en dat duurt langer." De ondernemers zelf, vaak tientallen jaren werkzaam voor de NS, staan sowieso op straat. Volgens de NS is de reorganisatie bedoeld om meer eenheid te bieden aan de reiziger. De kwaliteit van de dienstverlening zou te veel wisselen. Een van de partijen waarmee de NS praten is Rataplan, een stichting die arbeidsgehandicapten aan werk wil helpen. Rataplan wil het personeel graag overnemen.

In Leiden tekenden 4288 klanten een petitie waarin zij protesteren tegen het opzeggen van het contract met de huidige exploitanten, de broers Harold en Eric Oldenburger. Het personeel biedt die vandaag aan de Tweede Kamer aan. Vaste klant Gabriël van den Brink, bestuurskundige aan de Universiteit van Tilburg: "Dit zijn vakmensen, heel goede fietsenmakers. Met vakmensen moeten we als samenleving zorgvuldig omgaan en dat doen de NS nu niet."

In Rotterdam moest een deel van de stalling al vorige week dicht. De NS openen in juni aan de achterzijde van het station een nieuwe, gratis stalling. Kees Zwaan, die al 23 jaar de fietsenstalling beheert: "Daar werken nu vier mensen in dienst van mij. De NS zeggen: dat is jouw probleem. Eén is bijna 65, een ander vond een baan. Maar twee moeten aan de voorkant komen werken, maar daar heb ik al dertien mensen. Ik begrijp gewoon niet waarom ik weg moet. In 2011 wonnen we nog de prijs voor beste fietsenmaker."

De ondernemer is een van de weinige stallinghouders die de juridische strijd is aangegaan. "Dat heeft mij nu al 40.000 euro aan advocaten gekost. Ik zou het mijn collega's niet aanraden."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden