Strijd om betere cao loopt uit de hand

Stakers en werkwilligen Aviapartner lijnrecht tegenover elkaar. FNV: Uitzendbureaus leveren stakingsbrekers

Hoe kan de groep van 150 stakers bij Aviapartner Cargo op Schiphol ooit nog door één deur met de 250 werkwilligen? Die vraag lijkt momenteel belangrijker dan de 3 procent loonsverhoging en 12 ATV-dagen die de aanleiding vormden voor het conflict, een conflict dat zich alleen maar lijkt te verdiepen en waar steeds meer partijen bij betrokken raken.

Gisteren vertrokken de stakers met bussen naar Brussel om te protesteren bij het hoofdkantoor van Aviapartner. Ze wilden de hoogste baas en grootaandeelhouder Laurent Levaux spreken. "Maar die had daar lucht van gekregen en was gevlogen", zegt Jacob de Vries, bestuurder burgerluchtvaart bij FNV Bondgenoten.

De actie van de vrachtafhandelaar begon bijna twee weken geleden met een 24-uursstaking; die werd verlengd, en weer verlengd. Volgens personeelsmanager Douwe Andela van Aviapartner is het voor de werkwilligen niet altijd een pretje om langs een haag stakers te lopen voordat zij de tourniquets bereiken. Er zou sprake zijn van intimidatie en bedreigingen, zo is op de site van FNV Bondgenoten te lezen.

"Wij vermoeden dat er vanuit de directie wordt gevraagd te reageren op berichten op de Bondgenoten-site", zegt De Vries van FNV Bondgenoten. "Wij staan aan de poorten en zien dat er geen sprake is van bedreigingen en intimidatie. Ja, er wordt wel eens gejoeld, of stevig discussie gevoerd, maar als mensen dat al intimidatie vinden..."

Dat de staking het bedrijf in tweeën splitst, daar zijn werkgever en werknemers het wel over eens. Al hebben zij wel een verschil van inzicht over de schuldige. "Jammer dat de werkwilligen met een beschuldigende vinger naar ons wijzen", zegt De Vries. Alsof wij er de oorzaak van zijn dat het bedrijf in moeilijkheden komt. Juist zij zijn de reden dat de staking langer duurt dan nodig is."

"Wat onze mensen voor ogen moeten houden, is dat veel stakers dit ook niet hebben gewild", zegt Andela. "Zij zijn op een trein gesprongen die 24 uur zou rijden, maar die dendert maar door. Het is lastig om daar vanaf te springen."

Zorgen over de tweedeling binnen Aviapartner zijn er ook bij vakbond De Unie, die ruim 120 leden heeft bij de vrachtafhandelaar. De Unie 'houdt zich ver van acties' omdat de leden van de bond al een cao hebben. De leden van De Unie "zetten zich bijzonder in om het bedrijf draaiende te houden, waarvoor wij onze waardering uitspreken", stelt George Kruithof van De Unie. Met deze opstellingen maakt De Unie geen vrienden binnen de FNV, wat andersom ook geldt.

Hoe hoog de gemoederen oplopen, bleek uit een beschuldiging van de FNV aan het adres van twee uitzendbureaus die voor stakingsbrekers zouden zorgen, wat de betrokken uitzenders ten stelligste ontkennen (zie box). De bond ging zelfs verhaal halen bij de twee uitzendbureaus.

Ondertussen begint de portemonnee van de stakers steeds leger te raken. Elke dag dat er wordt gestaakt, ontvangen zij geen loon. "Staken doet pijn," zegt De Vries. De stakers krijgen een deel van het loon uitbetaald vanuit de stakingskas van de FNV, die niet onuitputtelijk is.

Dat geldt ook voor de financiën van Aviapartner. De afgelopen jaren werd er al geen winst gemaakt, en deze staking zal de concurrentiepositie op Schiphol niet verbeteren. "We hebben al veel klanten verloren aan een ander bedrijf dat vracht afhandelt", zegt Andela. Het wrange voor de bond en Aviapartner is dat de laders en lossers van dat bedrijf niet eens een cao kennen en dat die concurrent werkt met goedkope arbeidskrachten.

Hoe lang blijven beide partijen nog met verhitte koppen tegenover elkaar staan? "Wij hebben al een handreiking gedaan", zegt Andela, wat volgens de FNV "pertinent niet waar is". "Ja, de directeur van Aviapartner heeft in De Telegraaf aangegeven dat hij wel met ons in overleg wil, maar dat lijkt mij niet de juiste weg om ons hiervoor uit te nodigen. Maar als hij het zo wil, doe ik bij dezen een oproep: directie, als je ons uitnodigt, dan komen we."

'Uitzendbureau kán niet voor stakingsbrekers zorgen'
Volgens FNV heeft Aviapartner sinds het begin van de staking minstens twee keer zoveel uitzendkrachten aangetrokken als daarvoor. Daarom trokken de stakers dinsdag naar uitzendbureaus Labourlink en Werk & IK. Beide uitzendbureaus ontkennen meer uitzendkrachten naar de vrachtafhandelaar te hebben gestuurd. "Wij kúnnen niet eens zo snel op de staking reageren", zegt Labourlink-directeur Nigel Wood. "We werken vaak met buitenlandse uitzendkrachten. Voordat die op een luchthaven kunnen werken, onderzoeken we hun achtergrond. Dat duurt drie maanden; de staking is pas anderhalve week oud." Ook Ivan Karels, directeur van Werk & IK, zegt dat de beschuldiging niet realistisch is. "Onze uitzendkrachten bij Aviapartner moeten een veiligheidsopleiding volgen van minimaal tien dagen. Voorafgaand aan de training screenen we hen. Dat duurt zes weken." Aviapartner zegt intern met personeel te schuiven om het mankrachtverlies op te lossen. "Wij zetten personeel van onze vestiging in Rotterdam in op Schiphol", zegt Douwe Andela van Aviapartner.

Wat eisen de stakers?
Aviapartner heeft op Schiphol ongeveer 400 werknemers in dienst die jaarlijks zo'n 2500 vrachtvliegtuigen afhandelen.

De stakende medewerkers eisen een loonsverhoging van 3 procent, teruggave van hun atv-dagen, meer zeggenschap bij het bepalen van hun roosters en een betere positie voor uitzendkrachten.

De medewerkers raakten hun atv-dagen kwijt omdat ze van een 40-urige naar een 38-urige werkweek gingen. Op dit moment geldt bij Aviapartner de cao die eind 2012 is afgesloten met vakbond De Unie. Daaronder staat geen handtekening van de FNV. De cao uit 2012 is onlangs verlengd tot april 2015.

Andere vrachtafhandelaars op Schiphol hebben geen cao. Daarom willen zowel de vakbonden De Unie en de FNV als Aviapartner graag een gezamenlijke cao voor alle vrachtafhandelaars op Schiphol. Als zo'n overeenkomst er komt, kunnen de verschillende vrachtbedrijven op Schiphol elkaar niet meer beconcurreren door de lonen extra laag te houden. Door de staking ligt het overleg tussen de partijen hierover nu stil.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden