Strengere regels luchtvaart boven oorlogsgebieden
De internationale burgerluchtvaart gaat het delen van informatie over de veiligheid van het luchtruim boven conflictgebieden beter regelen. Ook zijn landen voortaan verplicht radarbeelden te bewaren, zodat onderzoekers die na een vliegramp kunnen gebruiken.
De International Civil Aviation Organization ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties, heeft op haar driejaarlijkse jaarvergadering in Montreal tot de strengere regels besloten.
De ICAO gaat bovendien vastleggen wanneer het luchtruim zo onveilig is dat lidstaten er verstandig aan doen het te sluiten. Ook voor vliegmaatschappijen komen er regels om risico's voortaan beter te kunnen inschatten.
Nederland had de maatregelen voorgesteld naar aanleiding van het neerhalen van vlucht MH17 en de moeizame zoektocht naar radarbeelden daarvan.
Staatssecretaris van luchtvaart Sharon Dijksma, die de regels bij het ICAO bepleitte, is ingenomen met het besluit. "Landen en luchtvaartmaatschappijen hebben met het akkoord voor betere regels een noodzakelijke stap gezet om al het mogelijke te doen voor veilige routes en het uitsluiten van onnodige risico's voor passagiers", zei Dijksma.
Om druk op de ketel te houden stuurt Nederland een ambtenaar naar de ICAO om bij de invoering van de regels te helpen.