Strengere regels bepleit voor populaire drones

'Potentiële moordmachine' zou alleen dicht bij bezitter moeten kunnen vliegen

Over twee weken debatteert de Tweede Kamer over drones. Aanleiding is de toename van het aantal (bijna-)incidenten met dit soort onbemande luchtvaartuigen. Zo zag een KLM-piloot afgelopen vrijdag plots een drone voor zich vliegen toen hij zijn Boeing 737-800 op Schiphol aan de grond wilde zetten.

Het toestel landde zonder problemen, net als de drie toestellen die begin april melding maakten van een rondvliegende drone rondom de Amsterdamse luchthaven.

"De vraag is niet of, maar wanneer er een ernstig ongeluk gaat gebeuren", zegt docent luchtvaarttechniek Joris Melkert van de TU Delft. "Een drone is iets anders dan een vogel, die de motor van een vliegtuig in plakjes kan hakken. Ze zijn gemaakt van harder materiaal; je zal er maar een tegen je voorruit krijgen wanneer je met 600 kilometer per uur door de lucht vliegt."

Omdat de verkoop van drones stijgt, loopt volgens Melkert logischerwijs ook het aantal voorvallen op. "Het probleem is dat iedere idioot een Mediamarkt in en uit kan lopen met een drone onder zijn arm, en 'em zonder instructie kan gebruiken", zegt hij. "Al meer dan tienduizend Nederlanders hebben zo'n ding."

Uit tellingen van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat er tussen 2012 en 2014 vijftig incidenten met drones zijn geweest in Nederland. Het aantal ongelukken steeg van acht in 2012, naar vijftien in 2013 en 27 in 2014. In het laatste jaar botste een drone achttien keer bijna op een ander luchtvaartuig. Van 2015 zijn de cijfers nog niet bekend.

"De drone is geweldige nieuwe technologie met ongekende mogelijkheden, maar de regelgeving moet strenger", vindt Melkert. "Het zijn namelijk potentiële moordmachines. Dus stel een opleiding verplicht voor mensen die een drone hebben van boven de 250 gram, of registreer wie wat koopt."

Volgens de huidige regels mogen drones niet binnen een straal van vijftien kilometer rondom een vliegveld komen. Ook is het verboden om 's nachts op te stijgen en boven aaneengesloten gebouwen, wegen, havens en menigten te vliegen. Staatssecretaris Dijkstra van infrastructuur, die in gesprek is met Schiphol en de fabrikanten van drones, kondigde bijna drie weken geleden aan dat gebruikers hun toestellen vanaf 2017 maximaal 50 meter hoog (nu nog 120) en maximaal 100 meter ver mogen laten vliegen.

"Niemand die zich aan die regels houdt", stelt Melkert. "Ze worden niet gehandhaafd. Dat is ook moeilijk, want je kunt meestal niet achterhalen wie dat ding in de lucht bestuurt." Ook op Schiphol heeft de politie de vliegers niet kunnen achterhalen. "In de software van de drones zouden ze eigenlijk de identiteit van de gebruiker moeten vastleggen, zodat anderen kunnen zien van wie hij is."

Wiebe de Jager van websites dronewatch.nl en vliegjedroneveilig.nl vindt de discussie overtrokken. "Met het aanscherpen van de wetgeving zal er niets veranderen", zegt hij. "Nu zijn er immers ook al allemaal regeltjes, maar velen weten daar niets van en het wordt niet gecontroleerd."

Hij vindt dat bezitters hun gezond verstand moeten gebruiken bij het besturen van hun vliegmachine. "Bovendien staat de techniek ook niet stil en zijn de nieuwste drones uitgerust met geo-fencing, waardoor ze niet kunnen opstijgen in de buurt van risicovolle plekken als vliegvelden", zegt hij. "De drone is een soort mini-computer, die de samenleving veel moois kan brengen. Het is zonde dat de gebruikers die wel veilig vliegen nu de dupe zijn van de sterke lobby van de luchtvaartsector."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden