Strenge juf met een sidderend schoolklasje

Meteen al aan het begin maakt Clairy Polak de titel van haar nieuwe Vara-programma waar. "We lezen al twee dagen niets meer over Mauro", luidt ze ironisch 'De waan van de dag' in. Aan tafel drie journalisten die mogen uitleggen hoe de Mauro-hype net zo snel uitdoofde als ze was begonnen. Het interview heeft wat weg van een sidderend schoolklasje. Vooral Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque krijgt ervan langs. "We hebben de zaak evenwichtig gebracht", zegt hij, "zo publiceerden we de brief van Mauro..." Polak: "Dat was geen brief van Mauro." Remarque: "Daar gaan we het straks over hebben." Polak: "Nee, daar gaan we het straks níet over hebben, maar het was geen brief van Mauro."

Wat een geluk dat Polak terug is op prime time. Toon en regie zijn vlijmscherp en toch erger je je niet aan haar, terwijl je dat bij mannen als Sven Kockelmann wel doet. Waar zou dat in zitten? Zou het komen doordat het bij Polak om de zaak zelf gaat en niet om ego en scoringsdrift? En zou haar gevoel voor relativering en zelfspot wellicht ook een handje helpen?

In enkele minuten prikt Polak vakkundig door allerlei Mauro-ballonnetjes heen. "Waarom hoorden we niets over al die andere Mauro's? We zagen alleen maar deze arme, betraande jongen met z'n leuke Limburgse accent?" Remarque: "Nou, eh." Polak: "Nee, ik wil even de anderen horen. Was dit actiejournalistiek?" Christiaan Ruesink, hoofdredacteur van het AD: "Het was allemaal wel erg bedacht, ja. Zo gekunsteld dat ik twee stappen moest zetten voor ik het begreep." Aan de andere kant is hij wel trots op de 'prachtige Mauro-foto's' in zijn krant. "Dat ene oog, waar het traanvocht nog in zit. Uren kan ik ervan genieten."

Op zo'n moment is het fijn dat je kunt wegzappen. Naar 'Koefnoen' bijvoorbeeld, dat dit weekeinde een ijzersterk tiende seizoen afsloot. Of naar 'Motel De Jong', het nieuwe praatprogramma van de VPRO. Bij televisie- en theaterman Wilfried de Jong is vorm net zo belangrijk als inhoud en ook in zijn nieuwe show wordt weer een heel circus rond de interviews opgebouwd. Decor is dit keer een motel waar de gasten in verschillende kamers op hun gastheer zitten te wachten. Jan de Hoop (`RTL Ontbijtnieuws') ligt zelfs, samen met zijn vriend en hun hond Bob. De boxer heeft een Twitteraccount met 11.000 volgers.

Het is een echt babbelprogramma op de vrijdagavond. Boordje los, voeten op tafel. Jules Deelder haalt herinneringen op aan zijn pas overleden vriend Rijk de Gooyer. "Hij heeft jennen tot kunst verheven. Hij was onze nationale teringaap." Het duo zou samen een tv-programma maken, maar dat ging niet door, 'want we waren tijdens het brainstormen al lazarus'. De Jong wil weten wat Deelders plan is voor de crematie. "Moet je daar een plan voor hebben dan?"

Volgende kamer. Arie Boomsma is weer 'es van uiterlijk veranderd en heeft een roman geschreven. Maar het gesprek gaat vooral over zijn interviewstijl: te aardig. Het interview kabbelt wat voort en plotseling denk je: In 'Motel De Jong' gebeurt altijd wat - van kamer wisselen, in spiegels kijken, uit ramen hangen enz. -, maar het is toch ook wel veelzeggend dat een 'gewoon' gesprek de rusteloze kijker blijkbaar niet meer kan boeien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden