Streetdance krijgt publiek gezicht door succes ’Blaze’

Jomecia Oosterwolde danst in ’Blaze’. Het is een show op hoog voltage waarin een palet aan streetdancestijlen over het podium raast.

„In Londen was ’Blaze’ een hype”, vertelt Jomecia Oosterwolde, de enige Nederlandse in een internationale cast van zestien streetdancers en breakers, na afloop van de Nederlandse try-out van de show in Maastricht. Na de succesvolle premièrereeks op het Londense West End toert ’Blaze’ nu door Nederland.

„Als ik mensen in Londen vertelde dat ik in ’Blaze’ meedans, begonnen ze spontaan te juichen, zo van: wauw, te gek.” Ook in Nederland komt de ’hype’, met bijbehorende media-aandacht, op stoom. Na de try-out moet Oosterwolde meteen een fotoshoot in. Ze is er gelaten onder. „Ik zit al die tijd al op een roze wolk.”

De Nederlandse producent Eric Holman wilde met ’Blaze’ twee werelden verenigen: de vibe van het clubgevoel met het spektakel van een theatershow. „Streetdance die in het theater wordt gebracht, bestaat vaak uit kunstjes die net zo goed op straat of in de club hadden kunnen blijven. Ik wilde met ’Blaze’ laten zien dat streetdance wel degelijk in het theater thuishoort.”

Voor de theatrale supervisie van ’Blaze’ – de titel staat voor ’in vuur en vlam staan’ – trok Holman Anthony van Laast aan, internationaal gerenommeerd regisseur van musicals als ’Mama Mia!’ en ’Sister Act’. Voor het decor tekende Es Devlin, vaste setontwerpster voor popsterren Kanye West, Mika en Lady Gaga. Maar liefst vijf choreografen werden geëngageerd, smaakmakers binnen de Engelse en Amerikaanse streetdancescene.

Waarom zo veel? Holman: „Krumpen, poppen, locken, house, voguen en breaken: streetdance kent veel verschillende stijlen – daar kun je onmogelijk één choreograaf op zetten. Binnen elke specifieke stijl is het voor de performers bovendien essentieel een eigen signatuur te hebben. Identiteit was daarom ijkpunt bij het casten. Streetdance gáát over wie je bent.”

Jomecia Oosterwolde, 20 jaar, viel op door haar vrije benadering van de streetdancestijlen, alhoewel haar ’scene’ die van de jazzdans is. De eindejaarsstudente aan de dansacademie Lucia Marthas werd gekozen uit 56 Nederlandse meiden en ’Blaze’ betekende haar debuut. „Waarom ik dans heeft geen reden, mijn dansen ís gewoon. Vanaf mijn tweede zette mijn moeder mij voor MTV omdat ik de videoclips na wilde doen.”

Precies dat vindt Holman aantrekkelijk van de dansvormen die onder de noemer streetdance worden gevangen. „De dans is iets van de uitvoerder zélf, gevoed door wat ze van anderen leren. Tegenwoordig pikken jongeren de nieuwe pasjes op via YouTube, voegen die toe aan eigen vocabulaire en zetten dat op hun beurt weer op YouTube. Dat resulteert in een doorgaande stroom aan ontwikkeling. Bij welke andere dansvormen zie je dat?”

Zelfs voor Jomecia Oosterwolde en haar collega-performers, onder wie finalisten van de Engelse versie van de tv-hitshow ’So You Think You Can Dance’ en weergaloze breakdansers uit Brazilië, is die dansevolutie niet altijd goed te volgen. Zo kende niemand het ’tutting’, de stijl uit de jaren tachtig die binnen de streetdance een renaissance beleeft. Handen maken hierin alle mogelijke geometrische vormen, refererend aan farao Toetanchamon en Egyptische iconografie.

Oosterwolde: „Twee dagen lang hebben we alleen maar met onze handen gewerkt om de stijl onder de knie te krijgen. Maar sowieso komen alle nieuwe stijlen van streetdance in ’Blaze’ aan bod. Als een spons heb ik alles in me opgezogen. Het was één grote leerervaring.”

Aan de volle bak bij de try-out in Maastricht te zien, heeft streetdance over populariteit niet te klagen. Dat heeft volgens Holman te maken met ’So You Think You Can Dance’ en soortgelijke tv-programma’s, die streetdance een publiek smoel hebben gegeven.

„In videoclips opereerden dansers altijd áchter een Madonna of Missy Elliott, nu zijn ze uit de schaduw gekomen. ’So You Think’ geeft reallifegevoel aan de dans. Dansers zijn personen geworden met wie je je kunt identificeren. Het publiek wil die emotie nu ook in het echt beleven.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden