Streep door Playboy, Nieuwe Revue en Panorama

Tijdschriften in het hoofdkantoor van Sanoma Beeld ANP

Mediaconcern Sanoma gaat rigoureus snijden in zijn Nederlandse activiteiten. Dat treft met name de tijdschriftensector en de ondersteunende diensten. Bij Sanoma zullen door de operatie circa 500 van de 1600 voltijdbanen verloren gaan. Momenteel werken ruim 2000 mensen bij de Nederlandse tak van het bedrijf. Dat heeft Sanoma Media Nederland in Hoofddorp vandaag bekendgemaakt.

Het bedrijf zet een streep door bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy. Sanoma bekijkt of 32 tijdschriften kunnen worden verkocht of samengevoegd met andere titels. Een onderzoek moet binnen maximaal twaalf maanden uitwijzen welke titels kunnen verkocht of samengevoegd. Bladen waarvoor dat niet mogelijk is of die niet winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.

Waar de werkgelegenheid wordt bedreigd, gloort alleen hoop wanneer banen met een blad kunnen meeverhuizen als dat wordt verkocht, aldus Henk Scheenstra, directeur van de tijdschriftentak.

Omvangrijke reorganisatie
De sanering in Nederland maakt deel uit van een omvangrijke reorganisatie die het Finse moederbedrijf wil uitvoeren. Bij deze veranderingen hoort een programma voor kostenbesparing dat 60 tot 100 miljoen euro behelst. In Finland zelf worden maximaal 70 banen geschrapt. Ondertussen houdt het bedrijf ook de activiteiten in Rusland, Oost-Europa en België tegen het licht. Het concern maakte tevens bekend dat er een nieuwe activiteit bijkomt: Sanoma Digital, waarmee de groei van digitale diensten wordt versneld.

Sanoma wil zijn bladen en digitale activiteiten ook beter laten samenwerken met de televisiezenders van SBS. De topman van SBS rapporteert vanaf 2014 aan de nieuwe bestuursvoorzitter van SMN, Peter de Mönnink, en wordt opgenomen in de directie van SMN. 'Wij geloven heel erg in een multimediale strategie. We willen de samenwerking tussen de platforms beter benutten. Het is op geen enkele manier een controlemaatregel richting SBS', aldus Scheenstra.
De digitale activiteiten van Sanoma, zoals nu.nl en kieskeurig.nl, worden vanaf volgend jaar ondergebracht in een internationale tak. Dit besluit heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid.

Focus op 17 'kroonjuwelen'
In Nederland zal Sanoma zich richten op 17 zogenoemde focusmerken, waartoe onder meer Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck behoren. De titels die overblijven, zo zei Scheenstra, zijn de 'kroonjuwelen', waarmee 'we onze positie op de tijdschriftenmarkt gaan versterken'. Voor sommige van de afvallers zijn er al enkele belangstellende partijen, al zijn er nog geen concrete gesprekken gaande.

Afschrijven van 268,4 miljoen euro op SMN
Sanoma schrijft vanwege de verder verslechterde omstandigheden op zowel de advertentiemarkt als de lezersmarkt verder 268,4 miljoen euro af op SMN. Door die afwaardering lijdt SMN dit jaar verlies. Exclusief de last is er sprake van een 'gezond operationeel resultaat, op een lager niveau dan in voorgaande jaren', aldus het bedrijf.

De omzet van het mediabedrijf daalde in het derde kwartaal met 5,1 procent tot 568 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode in 2012. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 76,9 miljoen. De groepsomzet, zo verwacht men in Helsinki, zal over het hele jaar met ruim 4 procent dalen en het bedrijfsresultaat over 2013 blijft vermoedelijk beneden de 180 miljoen.

Geschrokken reacties
De betrokken vakbonden, FNV, CNV en NVJ, zijn geschrokken. De bonden zetten vooral in op verkoop van bladen, hetgeen de werkgelegenheid zou sparen. Bladendokter Carolien Vader zei dat de Nederlandse bladenmarkt verzadigd is. Het tijdperk van wildgroei van bladen is voorbij. Feitelijk zijn de uitgevers al te laat met ingrijpen.

'We gaan de komende tijd met de achterban praten en kijken wat daar de gevoelens en zorgen zijn. Op basis van die informatie gaat de or tot een oordeel komen', zei Rogier den Dulk, voorzitter van de ondernemingsraad, tegen het ANP. 'Het is een grote reorganisatie. Er gaat veel veranderen en dat heeft impact op heel veel mensen. Maar wat er precies gaat gebeuren staat nog niet vast', aldus Den Dulk.

Beeld ANP XTRA
 
Focusmerken: Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA (Vrouwen), Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista (Kids & Teens), Ouders van Nu, Kèk Mama (Parenting), vtwonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur (Home Deco), AutoWeek (Automotive)
Sanoma
Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden