Streep door groot transportcentrum

ARNHEM - Het Multimodaal Transportcentrum (MTC) bij Valburg is van de baan. Tot vreugde van milieu- en bewonersorganisaties heeft de provincie Gelderland dat gisteren besloten wegens 'te weinig maatschappelijk draagvlak'.

De provincie gaat op zoek naar alternatieven voor het overslaan van goederen.

Werkgevers- en werknemersorganisaties zijn teleurgesteld over het afblazen van het transportcentrum. Dat zou verrijzen aan de Waal naast de Betuwelijn. Het overslaan van uit Rotterdam aangevoerde goederen op trein, binnenvaartschip of vrachtwagen zou volgens de voorstanders vijf- tot zesduizend nieuwe arbeidsplaatsen hebben opgeleverd. Bedrijven moeten nu op zoek naar een andere locatie.

,,We zijn buitengewoon bang dat de werkgelegenheid uit de regio verdwijnt. Het ontwikkelen van nieuwe terreinen duurt al gauw tien jaar', zei secretaris W. Ludwig van de Sociale partners Gelderland (Sopag) gisteren.

De provincie wil in plaats van de nieuw aan te leggen haven bij Valburg de bestaande containerterminal in de haven van Nijmegen uitbreiden. Langs de Betuwelijn komt wel een containeruitwisselpunt met mogelijk een railservicecentrum en een bedrijventerrein.

Het schrappen van het MTC in zijn oorspronkelijke vorm is het directe gevolg van de uitspraak van de Raad van State in augustus dit jaar. Het hoogste rechtscollege oordeelde dat de plannen slecht onderbouwd waren. Met natuur, geluidsbelasting en veiligheid voor omwonenden en de scheepvaart was te weinig rekening gehouden.

Gedeputeerde H. Aalderink van Gelderland heeft de laatste maanden geprobeerd om medestanders te vinden voor een kleiner transportcentrum. De gemeenten Nijmegen en Overbetuwe waren al eerder afgehaakt. Zij twijfelen aan de financiële haalbaarheid en het voorgespiegelde aantal banen en vinden het MTC een te grote aanslag op het milieu.

Maandagavond bleek tijdens finaal overleg dat ook Arnhem en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN, samenwerkingsverband van 21 gemeenten) geen heil meer zagen in een afgeslankt MTC. Nut en noodzaak van het transportcentrum stonden ter discussie omdat de noord- en zuidtak van de Betuwelijn zijn geschrapt en maar de helft van het oorspronkelijk verwachte aantal goederentreinen in Valburg zou stoppen. Bovendien zou het zeker vijftien jaar duren voordat het MTC winst zou gaan maken.

De vijf partners hebben in totaal zo'n 4 miljoen euro in het project gestoken. De aanleg van het vierhonderd hectare grote complex zou 600 miljoen euro hebben gekost, grotendeels te verstrekken door bedrijven.

Vanwege de verwachte komst van het transportcentrum hebben bedrijven rond de dorpen al grond gekocht. De kans bestaat dat rond de Overbetuwse dorpen Valburg en Slijk-Ewijk wel nieuwe bedrijventerreinen worden aangelegd.

Milieudefensie erkent dat de bedreiging van het uiterwaardenlandschap nog niet is verdwenen. ,,Maar we hebben er zeker een paar honderd hectare groene ruimte uitgesleept', zegt woordvoerder P. Janssen.

In de regio Arnhem-Nijmegen is volgens de Kamer van koophandel tot 2020 behoefte aan zo'n vijfhonderd hectare nieuwe terreinen, een toename van 25 procent.

Milieu-organisaties hopen dat het uitbreiden van bestaande bedrijventerreinen bij Arnhem en Nijmegen en de aanleg van het regionaal bedrijventerrein langs de A15 soelaas bieden.

Arnhem kan nog uitbreiden in de richting van Duiven en Westervoort; Nijmegen heeft met het bedrijventerrein Bijsterhuizen (richting Wijchen/Beuningen) nog mogelijkheden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden