Streekproducten van Gijs bij Plus

Voor die lekkere kaas van dat ambachtelijke boertje kun je over een maand ook in de supermarkt terecht. Plus gaat ’streekproducten met een verhaal’ verkopen.

De Zoete koek van het nieuwe merk Gijs heeft een verhaal. Op zolder vond de vierjarige zoon van Sylvana de Backer een oud boekje van zijn opa Jan de Backer. De stamvader van ’Koekhuys Jan de Backer’ had er in 1915 al zijn recepten in opgeschreven.

De Bossche koek uit het boekje werd meteen een groot succes in de Brabantse hoofdstad. De Zoete koek die het Koekhuys nu voor Gijs maakt, is het tweede recept uit het boekje dat in de praktijk wordt gebracht.

Sylvana de Backer vertelt het graag. Ze kent de commerciële waarde van de historie van haar koek. Ze praat ook over de ’smaakbeleving’ en deelt haar kaartje uit aan aanwezige journalisten. Ze doet daarmee precies wat Gijs voor ogen staat: producten ’met een verhaal’ combineren met slimme marketing.

Op kraampjes bij een geitenboerderij in het Brabantse Hulten presenteerde Gijs gisteren de eerste zestien streekproducten die het merk op de markt zet. Supermarktketen Plus gaat ze eind september verkopen. Eerst als pilot in tien winkels, maar vanaf 2009 in alle 280 filialen.

Maar hoe klein moet een boer zijn om een streekproduct te maken? „De consument is niet in die definitie geïnteresseerd”, denkt Rogier Arntz, directeur van Gijs. „ Wij hebben alleen geselecteerd op smaak.” De boeren mogen zelfs niet té klein zijn, om de leverantie aan Plus niet in gevaar te brengen.

„Maar het gaat in alle gevallen wél om bedrijven die zo klein zijn dat ze zelf de weg naar de supermarkt niet hebben gevonden”, zegt Arntz. Succes van het merk Gijs kan betekenen dat dat kleine boertje groter wordt. Zolang de smaak hetzelfde blijft, maakt het Gijs niet uit.

Toch speelt het nieuwe merk handig in op de trend. De taskforce multifunctionele landbouw signaleerde dat Nederlanders graag uitgebreid koken en het liefst precies weten welke ambachtelijke boerderij de ingrediënten heeft geleverd.

De boeren, bakkers en slagers achter elk Gijsproduct staan daarom prominent met foto op de verpakking. „We willen laten zien dat de lekkerste kersen van Theo Vernooij uit Cothen komen, de beste zuivel van hoeve ’De Weerribben’ in het topje van Overijssel, en onze appels van Piet op Kruiningen”, zegt Arntz.

Gijs is een merk van het bedrijf StreekSelecties, dat een jaar geleden is opgericht door investeringsmaatschappij Agro & Co en de zuidelijke land- en tuinbouworganisatie. StreekSelecties helpt de boeren om aan alle eisen te voldoen (bijvoorbeeld op het gebied van hygiëne) en zorgt voor het vervoer naar het distributiecentrum van Plus.

„We zouden vele malen makkelijker een nieuw Unileverproduct kunnen gaan verkopen”, zegt commercieel directeur Jacques de Korte van Plus. „Maar dit past in ons streven groen, gezond en lokaal te zijn. Kwaliteit gaat boven prijs.” De Gijsproducten worden dan ook zo’n 10 procent duurder dan een doorsnee A-merk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden