Straussvogel - Groots en Meeslepend

THEATER

Steef de Jong ***

Hij gelooft er heilig in: operette is de bron van alles. In een hilarische en onnavolgbare monoloog bewijst theatermaker Steef de Jong hoe alle populaire muziekstromen door Johan Strauss zijn beïnvloed, tot aan de hiphop aan toe! Strauss was de Armin van Buuren van de 19de eeuw, de grote gangmaker op walsfeesten waar mensen zich helemaal high dansten. Steef de Jong heeft een grote passie voor Oostenrijk, de tijd van Sissy en vooral: voor de operette, 'het miskende stiefkind van de opera en de moeder van de musical'. In zijn nieuwste voorstelling Straussvogel maakt hij een 'docurette' - een film over het leven van Johan Strauss.

Het podium is gevuld met schijnbare rotzooi: oude beeld- en projectieschermen, maquettes, computers, een lichttafel, kostuums, lampjes. Hiermee knutselt De Jong zijn voorstelling in elkaar. Hij begint met de eindshots: een maquette van de Weense binnenstad met daarin een kerk met vlag halfstok en triest beierende klokken. Vervolgens een shot van hemzelf als Strauss (met lange jas, hoed en voorbindsnor) en droevige blik. Hij vraagt het publiek om even triest te murmelen, als achtergrondgeluid. Daarna volgt nog een opwarmertje (An der schönen blauen Donau, iedereen zingt meteen mee) en het publiek is mee met deze energieke en innemende jongen die zo gevat met weetjes over Strauss, wals en operette strooit.

De Jong heeft dus een film over het leven van Strauss willen maken en is naar Wenen gegaan om een glimp op te vangen van de wortels van de componist. De meest tot de verbeelding sprekende ontmoeting heeft hij in de antiekzaak die nu in Strauss' geboortehuis is gehuisvest, al twee generaties eigendom van een Egyptische familie. Hierop zet De Jong een hilarische bewerking van de Egyptische Wals in en toont zo dat hij niet alleen een prima zanger is maar ook een vaardig tekstdichter, met grappige rijmvondsten in oudhollandse stijl.

De Jong is zo innemend en zit zo vol leuke anekdotes dat hij het publiek moeiteloos blijft boeien. Aandoenlijk is hij als housende driekwartsmaatfan: 'Strauss in da house!' Met deze charme maskeert hij gemakkelijk de gebrekkige rode draad van zijn verhaal. Zijn vondst van het laatste handgeschreven muziekstuk van Strauss (een requiem!) is goud waard maar werkt hij niet consequent genoeg uit. Zo brengt Straussvogel het (op zichzelf redelijk unieke) genre van grappig, luchtig en sympathiek knutseltheater niet tot grotere hoogten.

www.grootsenmeeslepend.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden