Straks te koop: een cupje Zimbabwaanse koffie

Koffieboeren in Nationaal Park Chimanimani in Zimbabwe.Beeld De Agostini/Getty Images

De vraag naar bijzondere koffie groeit. Nestlé investeert daarom fors in de ingestorte koffieteelt in Zimbabwe.

Nestlé, 's werelds grootste producent van voedingsmiddelen en koffie, wil de koffieteelt in Zimbabwe nieuw leven inblazen. Dochterbedrijf Nespresso traint en adviseert zo'n vierhonderd kleine koffieboeren zodat ze hun oogsten kunnen verbeteren. Ook heeft Nespresso 95 procent van de koffieoogst van kleine boeren opgekocht. Nespresso ziet een markt voor Zimbabwaanse koffie: de vraag naar bijzondere koffies uit Afrikaanse landen groeit.

De koffieteelt in Zimbabwe is de afgelopen twintig jaar vrijwel ingestort. Volgens gegevens van persbureau Bloomberg produceerde het Afrikaanse land in het jaar 1996/97 nog 174.000 balen koffie. Vorig jaar waren dat er nog maar 6000, het laagste niveau sinds 1996. 

Adviezen

Een mogelijke verklaring voor die daling is dat blanke koffieboeren in die periode werden onteigend. Zimbabwe werd toen geleid door president Robert Mugabe. Ook periodes van droogte hebben de koffieteelt geen goed gedaan.

Met assistentie van een hulporganisatie (TechnoServe) hoopt Nestlé het tij te keren. Het hulpprogramma loopt minstens vijf jaar, Nestlé steekt er de komende vijf jaar ruim 1 miljoen euro in. De boeren krijgen onder meer adviezen over plukmethoden, pluktijden, biodiversiteit en waterbeheer, zegt Nespresso-woordvoerder Paulien Straeter. Een door Bloomberg geraadpleegde directeur van TechnoServe verwacht dat de productie van de boeren die bij het project zijn betrokken in vijf jaar met zo'n 50 procent zal stijgen.

Nestlé werkt ook in andere gebieden waar de koffieteelt grotendeels is ingestort. In Zuid-Soedan begon het bedrijf in 2015, maar dat is inmiddels gestopt. Straeter: "Het is er nu niet veilig meer. Veel koffieboeren zijn gevlucht vanwege de burgeroorlog." Nespresso werkt ook met boeren in delen van Colombia waar jarenlang een guerrilla-oorlog woedde.

De koffie uit Zimbabwe is vanaf mei volgend jaar in vijftien landen verkrijgbaar, waaronder Nederland. Het worden special-editioncupjes - zeg maar: exclusieve cupjes, gevuld met koffie die uit één land afkomstig is en die tijdelijk verkrijgbaar zijn. Als de productie toeneemt, zullen ze mogelijk langer te koop zijn. In rijke landen is er vraag naar zulke koffies. Cupjes met koffie uit Kenia en Ethiopië doen het in koffiekringen ook goed.

Nestlé is sinds 1958 actief in Zimbabwe. Het land heette toen nog Zuid-Rhodesië en maakte met Noord-Rhodesië (nu: Zambia) en Nyasaland (nu: Malawi) deel uit van de Centraal-Afrikaanse Federatie. Nestlé produceert in Zimbabwe onder meer melkpoeder en ontbijtgranen. Volgens de Zimbabwaanse krant Daily News investeerde Nestlé de afgelopen jaren zo'n 25 miljoen euro in zijn Zimbabwaanse fabrieken. Ook loopt er sinds 2011 een programma om de zuivelproductie in het land te vergroten.

Lees ook: 

Koffieboeren kunnen de wereldwijde koffiedorst niet meer bijhouden

In China opent Starbucks elke vijftien uur een filiaal, ook elders groeit de populariteit van koffie. Op den duur komen we bonen tekort. Dat koffieboeren weinig verdienen, helpt niet.

Een wereld zonder koffie? Wen er maar aan

Klimaatverandering bemoeilijkt de teelt van koffiebonen. Daarom serveert de Geen Koffiebar alles in een koffiemok, behalve koffie. Op deze manier waarschuwt Solidaridad voor een toekomst zonder koffie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden