Stortvloed aan musicalsongs mist vooral flair en humor

Bianca Bartels

Musical

’Musical to the Max’ – Opus One, tournee t/m 23 januari 2008. Later op televisie bij omroep Max. Zie ook: www.musicaltothemax.nl

Werken musicalnummers niet buiten hun context? Je zou het haast denken na het musicalconcert: ’Musical to the Max’. Maar de succestournees van ’Musicals in Concert’, de musicalspektakels in Ahoy! en de musical-sing-along, onlangs op de Uitmarkt, bewijzen het tegendeel.

Wat ging er mis? Ten eerste zijn er te weinig keuzes gemaakt bij de samenstelling. Bijna zeventig – flarden van – musicalnummers komen voorbij. Bij songs waarvan amper een couplet voorbij komen, kun je je niet inleven. Ook krijg je geen idee wat de makers het publiek met juist deze mix willen vertellen. Het zijn gewoon heel veel liedjes. Er is een serie openingsnummers, Broadwaysongs, liedjes over thuis, nummers van Schmidt en Bannink, rocksongs, filmmusical-liedjes. Deze zijn uitgekozen door regisseur John Yost, producent Maarten Voogel en de cast: Joke de Kruijf, Tony Neef, Maaike Widdershoven, Brigitte Nijman en Frans Schraven.

Maar wat eigenlijk meer stoort aan de voorstelling is de brave, nietszeggende sfeer en regie. Als er wordt bewogen is het meestal met voor-de-hand-liggende danspasjes: ongepassioneerd en fantasieloos. ’Mamma Mia’ swingt niet, ’Pakkie An’ (Aida) heeft geen humor, terwijl dat juist de basis is voor dat nummer, en een satire op kindermusicals is flauw. Ook zijn sommige nummers wat hoog gegrepen, zoals wanneer Schraven het prachtige ’Breng hem thuis’ (Les Misérables) zingt. Je voelt en hoort hem worstelen met de noten, en zijn stem valt in het niet bij wat velen zich zullen herinneren van Henk Poort. Voor de persoonlijke noot vertellen de zangers af en toe wat over hun band met een lied. Fijn voor de interpretatie, maar de conferences zelf zijn veelal tenenkrommend truttig.

Toch zijn er ook pareltjes. Widdershoven en Neef ontroeren in een onmogelijke-liefde-duet (The Wild Party). Nijman speelt droogkomisch naïef in ’De hunk van*’ (The mad show) en ze zingt mooi ingetogen geloofwaardig in ’The Winner takes it all’. De Kruijf zingt prachtig oprecht over hoop na haar vaders dood in een lied uit ’Yentl’.

En de knaller van de avond brengt Tony Neef met het nummer ’Je redt het niet op Broadway’. Waar ze op Broadway niet zonder joden kunnen, kunnen we volgens de hilarische vertaling van Petra van der Eerden in Nederland niet zonder homo’s: ’Dus homohaters, geen theater, zonder Tony Neef ehhh nicht’. Eindelijk een nummer met flair en humor gebracht. ’Musical to the Max’ is een gemiste kans. Talent genoeg in de cast, maar het komt er niet uit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden