Stork-beleggers zagen niets in herstart Fokker

Van onze verslaggevers AMSTERDAM, DEN HAAG - De Nederlandse overheid heeft tot het laatste toe 'met een groot geldbedrag staan rammelen'. Dat er toch geen herstart van Fokker komt, is dan ook zeker niet aan minister Wijers van economische zaken te wijten.

Dat menen de curatoren van Fokker, voor wie na een jaar en drie maanden onderhandelen met vrijwel elke denkbare potentiële redder, het mislukken van die reddingspogingen ook een persoonlijke teleurstelling is. Waar Daf na zijn faillissement wel een succesvol tweede leven kreeg en vorig jaar kon worden overgenomen door een sterk Amerikaans concern, daar resteert binnenkort van Fokkers vliegtuigbouw niet veel meer dan een legende.

Bij de grote politiek partijen in de Tweede Kamer kwam het nieuws niet als een grote verrassing aan. De Kamerleden Voûte-Droste (VVD) en Van Walsem (D66) betreuren de definitieve teloorgang van Fokker. Beiden stelden gisteren dat minister Wijers van economische zaken niets te verwijten valt. “Juist Wijers heeft Stork onder druk gezet om mee te doen”, aldus Van Walsem.

Ook voor het besluit van Stork om zich terug te trekken toonden de twee Kamerleden begrip. “Als de Maleisische partner de deal laat afketsen op hooguit dertig miljoen gulden dan ben je niet serieus bezig”, aldus Van Walsem. “Waren de Maleisiërs wel bereid geweest dat geld op tafel te leggen dan had Stork wel moeten meedoen, omdat het bedrijf in dat geval juridisch gebonden was geweest”, meent Voûte.

Het PvdA-Kamerlid Vos - gisteren wegens verblijf in het buitenland onbereikbaar - neemt het Stork juist wel kwalijk dat het zich heeft teruggetrokken. In het Algemeen Dagblad verweet hij Stork gisteren 'nooit loyaal' te hebben meegewerkt aan een herstart van Fokker. Stork is voor een herstart onmisbaar, omdat het eigenaar is van het goed renderende Fokker Services. Dit onderhoudsbedrijf nam Stork vorig jaar, samen met enkele andere Fokker-bedrijven, over tegen een lage prijs en op voorwaarde dat Fokker het bedrijf weer terug zou kunnen kopen in het geval van een herstart. Vos verwijt Stork die afspraak aan z'n laars te lappen.

Het CDA-Kamerlid Mateman, in het verleden voorstander van het idee om Fokker 'koste wat het kost' voor Nederland te behouden, was niet bereikbaar voor commentaar.

Stork nam vorig jaar juli de gezonde delen van Fokker over en zorgde er zo voor dat die in Nederlandse handen bleven, een grote wens van politiek Den Haag. Nog een paar weken geleden stak topman J. Hovers van Stork zijn blijdschap over nieuwe Stork-dochters niet onder stoelen of banken. Vooral met vliegtuig-onderhoud denkt hij de komende jaren een flinke groei door te maken.

Daarnaast hoopt hij volop te profiteren van alle recordverkopen bij Boeing en Airbus. Die zijn daardoor gedwongen steeds meer werk uit te besteden en Stork-dochter Fokker Aerostructures in Papendrecht staat klaar om steeds meer onderdelen aan de twee de grootmachten onder de vliegtuigbouwers te leveren.

In verband met de ideeën van het Europese Airbus om een superjumbo voor 600 tot 800 passagiers te ontwikkelen, hoopt Stork bovendien op een subsidie van Den Haag waarmee het Nederlandse bedrijf een bescheiden belang in dat project zou kunnen verwerven. Die subsidie zou mogelijk in gevaar zijn gekomen als Wijers de herstart van Fokkers vliegtuigbouw in Nederland met honderden miljoenen had willen steunen.

Onder de partijen die betrokken waren bij de jongste reddingspoging was er één die bij de herstart van Fokker niet gebaat was, aldus een ingewijde. Dat zou ook blijken uit de reactie op de beurs: toen half maart de overeenstemming met de Maleisische partners een feit leek, kelderde de beurskoers van Stork van 90 naar 80 gulden. Gisteren werd bekend dat het allemaal niet doorging en steeg de koers met bijna vier procent, bijna anderhalf keer zo sterk als het beursgemiddelde.

Stork heeft de aantijgingen over heimelijk sabotage van de reddingspogingen steeds ontkend en wees op het belang dat Stork had bij een doorstart. Meer Fokker-vliegtuigen bouwen betekende immers meer onderdelen-fabricage nu en meer onderhoudswerk in de toekomst.

Veel buitenstaanders, zoals de politici van de VDD en D66 en vakbonden, lijken de kritiek op Stork ook niet te delen. “Ik ken Stork als een serieus bedrijf, niet als een bedrijf dat zich onder afspraken probeert uit te wurmen”, aldus G. van den Heuvel van de vakbond CNV Metaal en Eelktro.

De schuld van de laatste mislukking helemaal bij het Maleisische Khazanah leggen, gaat de curatoren van Fokker ook te ver. “Het is echt een kwestie van actie en reactie geweest”, aldus curator Knüppe.

Op Schiphol-Oost wordt nu nog de laatste hand gelegd aan een Fokker 70 voor de KLM. Het allerlaatste toestel dat de Fokker-hangars zal verlaten wordt een Fokker 50, de opvolger van de legendarische Fokker Friendship, het best verkochte model van Fokker. Rond 20 mei zal dan echt de deur dicht gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden