Stoptreinreiziger

Het is dezer dagen mode geworden om collectief op de trein en op NS te kankeren.

Hoe minder ervaring men met het openbaar vervoer heeft, des te groter zijn de verwijten. De radio- en tv-journalisten, die beroepshalve per auto door het land racen, hebben een beeld geschapen alsof alle reizigers elke dag op tochtige perrons uren op vertraagde treinen staan te wachten. Interviews en beelden van overvolle treinen suggereren een puinhoop, terwijl feit is dat 83 procent van de treinen op tijd rijdt. Als stoptreinreiziger tussen Leiden en Den Haag herken ik mij absoluut niet in deze selectieve beeldvorming. Ik heb 9 van de 10 keer een zitplaats in de spits, terwijl deze drukste lijn van Nederland gemiddeld 8 van de 10 keer op tijd rijdt; 83 procent is al een knappe prestatie gezien de kwetsbaarheid van het systeem. Kom daar eens om bij de KLM, waar de talrijke vertragingen nooit in een collectieve heksenjacht ontaarden. Ook het autosysteem is in de spits onbetrouwbaarder dan de trein, maar lang wachten in je eigen hokje op wielen wordt minder erg gevonden dan een kleine vertraging bij de trein.

Daarmee zijn NS nog geen toonbeeld van een klantgericht bedrijf -en stakende machinisten al helemaal niet. Helaas vormt de zwijgende meerderheid van gratiskrantenlezende reizigers geen nieuws.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden