Stoplicht hacken? Dat is kinderlijk eenvoudig

null Beeld anp
Beeld anp

In wereldsteden als New York, Washington en Londen zijn de stoplichten op kinderlijk eenvoudige wijze te hacken om zo een grote verkeerschaos te creëren. Dat heeft de Argentijnse blogger en tech-onderzoeker Cesar Cerrudo ontdekt.

De spectaculaire scène uit The Italian Job, waarin verkeerslichten worden gemanipuleerd om zo het verkeer op hol te brengen, lijkt ineens een stuk dichter bij de waarheid. Volgens Cesar Cerrudo kunnen files veroorzaakt worden en snelheidslimieten worden aangepast door bepaalde data te manipuleren waar iedereen bij kan. Cerrudo slaagde er in vier Amerikaanse steden in om de stoplichten te hacken.

Zwakke plekken
Hackers breken niet direct bij de stoplichten zelf in, maar via zwakke plekken in de sensoren die verkeersgegevens registreren. Een hacker kan de stoplichten dus niet direct beïnvloeden, maar hij kan de stoplichten wel doen 'denken' dat bepaalde wegen heel druk zijn of juist leeg. Zo kan hij de kleur van een stoplicht of een maximumsnelheid bepalen.

De magnetische sensoren zitten in het wegdek en kunnen draadloos gegevens communiceren over de drukte op de weg. Die informatie wordt vervolgens naar verzamelpunten gestuurd en die communiceren de informatie weer naar de stoplichten.

Het systeem heeft geen authentificatieplicht waardoor iedereen bij de informatie op de stoplichten kan. Zo kunnen hackers deze informatie dus makkelijk manipuleren. Het kwetsbare sensorsysteem wordt wereldwijd in onder meer de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, China, Australië en Frankrijk gebruikt.

Drone
Hoewel hackers in de buurt van de sensoren moeten zijn om de stoplichten te manipuleren, kan de klus ook vanaf een afstand geklaard worden met behulp van een draadloze zender. Deze afstand kan zo groot zijn als 450 meter. Zo zou een hacker vanaf een dak of met behulp van een drone van een veilige afstand het verkeer kunnen ontregelen.

Cerrudo testte het systeem zelf met behulp van een drone. Door malware te installeren voor later gebruik zou hij zelfs in één klap een groot aantal verkeerslichten tegelijkertijd kunnen ontregelen, denkt hij.

Cerrudo heeft contact opgenomen met het bedrijf achter de sensoren, maar dat vindt de zwakke plekken niet belangrijk of gevaarlijk, schrijft hij op zijn blog. De Argentijn presenteert zijn bevindingen komende maand op beveiligingsconferentie Infiltrate 2014 in Miami.

Cerrudo testte het systeem met behulp van een commercieel verkrijgbare drone. Beeld reuters
Cerrudo testte het systeem met behulp van een commercieel verkrijgbare drone.Beeld reuters
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden