Stop het vereconomiseren van het leren

Nu het kabinet is gevallen, ligt er een gouden kans om te voorkomen dat de ontwikkeling van onze leerlingen verdere schade wordt berokkend. Er ligt beleid dat het leren belemmert omdat er wordt bezuinigd op financiële middelen, maar - nog erger - ook op inhoud.

We hunkeren naar creatief en verantwoordelijk burgerschap, doordrenkt met aansprekende waarden en normen. In de vorming van leerlingen legt de overheid de nadruk op vakken die de samenleving economisch vooruit kunnen helpen en waaraan humane vooruitgang ondergeschikt wordt gemaakt. Onderwijs dient in de eerste plaats in dienst te staan van een brede ontwikkeling van ieder afzonderlijk individu.

Bestuursvoorzitters van grote bedrijven, onderwijskundigen als Andy Hargraeves, en de filosofe Martha Nussbaum waarschuwen voor onderwijs dat onevenredig zwaar de nadruk legt op economische groei. Ze houden pleidooien voor mensgericht onderwijs waarin kritisch denken, humaan samenleven, en het bewust zijn van de ander bevorderd wordt. Economische groei brengt niet automatisch deze vaardigheden en kwaliteiten voort. Aanstormende economieën in de wereld laten dit zien.

In onze scholen kunnen we iedere dag leerlingen voorbereiden op een toekomst waarin ze in staat zijn weloverwogen keuzes te maken. Maar daar heb ik geld en ruimte voor nodig. Beide worden voor een groot deel bij me weggehaald.

Stop nu met het vereconomiseren van het leren en het vereconomiseren van de toekomst van onze leerlingen. Welvaart is een groot goed, maar garandeert nog geen welzijn. Daar is meer voor nodig dan rekenen en taal, meer onderwijstijd, prestatiebeloning en centraal geregelde toetsmomenten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden