Stones-interpretaties door 72 muzikanten in 9 talen

Tim Ries, de zesde Stone. (Trouw) Beeld
Tim Ries, de zesde Stone. (Trouw)

Zowaar een jaar zonder Rolling Stones-tournee. In deze leemte voorziet de Amerikaanse saxofonist Tim Ries die morgen in Den Haag met de Metropole Orkest Bigband een selectie van hun repertoire uitvoert. Een uniek concert wegens de uitzonderlijke interpretaties die Ries van hun hits maakte.

Met goedkeuring en medewerking van de band produceerde hij in 2005 ’Rolling Stones Project I’, een serie jazz-arrangementen van nummers als ’As tears go by’ en ’Jumping Jack flash’. Op ’Stones world’ gaat Ries nog een stap verder, maar Rolling Stones-songs als wereldmuziek? Ries strikte pianist Eddie Palmieri voor een salsa-versie van ’Under my thumb’, de Portugese zangeres Ana Moura voor de bloedstollende fado ’No expectations’ en ’Jumping Jack Flash’ werd dankzij danseres Sara Baras een aangrijpend flamenco-nummer. Zelfs de vermaarde Braziliaanse zanger Milton Nascimento wist hij over te halen voor het eigenzinnig gezongen ’Lady Jane’. Ondertussen speelden Charlie Watts, Mick Jagger en Keith Richards vrolijk mee.

„Ze staan voor alles open en verleenden direct hun goedkeuring toen ik destijds mijn plannen voorlegde”, vertelt Tim Ries in een Amsterdamse hotellobby. Hij is een minzame man die alles behalve rock en roll uitstraalt. Toch is hij sinds 1999 de zesde Stone op elke wereldtoernee: „Voor de Big Bang Tour zochten ze een nieuwe saxofonist. Dat werd ik en ben ik gebleven.” Daarvoor was hij al wegens zijn eigen stijl en eclectische smaak op tournee geweest met vele groten uit de jazz en popmuziek, waaronder Stevie Wonder en Paul Simon.

Ries groeide op in de jaren zestig in Detroit: „Mijn zussen waren gek op Beatles-liedjes, mijn moeder speelde piano. Mijn vader speelde in een feestband en nam mij al vroeg mee naar zijn optredens. Op het conservatorium liet hij me klassiek studeren. En tussendoor zag ik de muzikanten uit de Motown-stal in de weekeinden jazz spelen, ter afwisseling van hun soul-werk in de Motown-studios. Dat heeft me gevormd.”

Het plan om muzikanten uit de hele wereld samen onder een noemer te brengen, ontstond spontaan tijdens de vele wereldtournees. „Al 25 jaar droomde ik van dit project. Overal waar we optraden ontmoette ik lokale artiesten die buiten eigen land dikwijls totaal onbekend waren. Bovendien was ik altijd al gek van flamenco, tango en fado. Zo vond ik in Tokio een cd van fado-zangeres Ana Moura. Daar heb ik direct contact mee opgenomen. ”

Alle opnames werden in de schaduw van de Rolling Stones-tournees gemaakt. Ries: „Dat vereiste een strakke planning. Vooraf koos ik samen met de artiesten hun favoriete nummer, arrangeerde dat en boekte vervolgens een studio in de stad waar we speelden. Zo arriveerden we in Lissabon, reden direct naar de studio en hadden dan drie uur tijd voordat we naar het stadion moesten. Omdat muziek universeel is en iedere goede muzikant weet wat improviseren betekent, lukte alles wonderwel.”

De Touareg-formatie Tidawt die meedoet op ’Hey Negrita’ ontmoette Ries bij toeval op een feest in Los Angeles. „Ik speelde spontaan met ze mee op het podium, praatte via een tolk met hen en boekte direct een studio voor de volgende dag.” In totaal 72 muzikanten en 9 talen zijn op ’Stones world’ te horen. Ries: „De wereld wordt wegens internet, toerisme en business steeds kleiner. Onze buren wonen aan de overkant van de straat of gewoon een continent verderop. Op deze plaat is iedere religie, ideologie en ieder ras vertegenwoordigd. Met muziek is alles mogelijk.”

Tim Ries en Bernard Fowler: vrijdag 3 juli, Paard van Troje (Den Haag) CD: Tim Ries- Stones World, Rolling Stones Project II

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden