Stilte rond 'onaanraakbaren' verbroken
Als vanzelfsprekend discrimineert India al eeuwenlang een groot deel van zijn inwoners. De dalits of 'onaanraakbaren' zijn overgeleverd aan de genade van de hogere kasten. Maar daar komt nu mogelijk verandering in.
,,Eindelijk is de stilte verbroken, de wereld moet zich bewust worden van dit probleem'', zegt de Indiër dr. Umakant. Hij was deze week in Nederland op uitnodiging van de Landelijke India Werkgroep, voor een voordracht over de situatie van de dalits en de aandacht die daar nu langzaam voor ontstaat. ,,Alleen al in India zijn 170 miljoen dalits. Ze zijn uitgesloten van de maatschappij.''
Op 19 april van dit jaar nam de mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties een resolutie aan, om de systematische discriminatie van de dalits in kaart te brengen. Het is voor het eerst dat de VN het probleem erkennen.
Dat is voor een groot deel te danken aan de inspanningen van de NCDHR (Nationale Campagne voor de Mensenrechten van de Dalits) in New Delhi. Umakant is verbonden aan deze organisatie. Hij is doctor in de filosofie en heeft zich gespecialiseerd in de problematiek van de dalits, in het bijzonder in de provincie Bihar. Hij komt zelf uit de 'kastenloze' klasse en laat zijn voornaam weg.
,,Er is wel sprake van enige positieve discriminatie, het 'reservatiebeleid', waardoor enkelen van ons een baan bij de overheid kunnen krijgen. Maar de particuliere sector is voor ons verboden terrein.'' Dalits mogen alleen de laagste en smerigste klussen doen, zoals het schoonhouden van de openbare wc's. Daarvoor krijgen ze meestal niet eens betaald; het wordt gezien als hun plicht. Umakant zelf had geluk. Zijn vader was ambtenaar, waardoor hij in de uitzonderlijke positie zat dat hij kon gaan studeren. ,,Het is mijn plicht om de situatie van de Dalits onder de aandacht te brengen.''
Het woord 'dalit' betekent letterlijk 'vertrapte'. Deze mensen, die eigenlijk niet gezien worden als zodanig, worden ook wel 'onaanraakbaren' genoemd: ze zijn voor de hogere kasten te onrein om direct contact mee te hebben.
Dalits worden echter niet alleen gemeden, ze zijn ook regelmatig het doelwit van mishandelingen, verkrachtingen en zelfs moord. In 1977 werden 13 dalits levend verbrand. In 1997 waren het er in één keer 61. Een lynchpartij in 2002 maakte een einde aan het leven van vijf dalits. Het zijn vooral de mensen van de kaste net boven de dalits, de 'achterlijke' kaste, die dit soort misdaden plegen. ,,Maar in de jaren zeventig waren het juist de hogere kasten en de ultra-linkse beweging die de dalits als zondebok gebruikten'', zegt Umakant. ,,Dat gebeurt vooral als de dalits voor hun rechten opkomen. En de politie grijpt zelden in, terwijl de wetgeving er wel is.''
Je wordt geboren in een kaste en je gaat erin dood. Hoewel sommige dalits toch op hogere posities terechtkomen, kom je nooit van je kaste af. Umakant: ,,Zelfs als je als dalit president zou worden, zou niemand je laten vergeten dat je een dalit bent. Het blijft je achtervolgen.''