Stilstaand beeld van 'Submission'

De voor vijf oscars genomineerde Alexander Payne kwam even langs om 'Sideways' te promoten, maar het International Film Festival Rotterdam is bij uitstek geen sterrenfestival. In de wandelgang van deze 34ste jaargang draait het om ontdekkingen als het Franse kostschool-juweeltje 'Innocence' van nieuwkomer Lucile Hadzihalilovic en publieksfavorieten als het Deense 'Brothers', waarin Susanne Bier het lot van een dood gewaande VN-afgezant in Afghanistan volgt. Beide films zijn aangekocht voor distributie. Behalve de aanraders worden ook de afraders driftig uitgewisseld. Waarom tijd verspillen bij 'Clean', de Franse 'heroin chic'-pose van oudgediende Olivier Assayas of de net niet gelukte Italiaanse Tiger Award-kandidaat 'Nemmeno il Destino' van Daniele Gaglianone?

Belinda van de Graaf

Ook is er op de helft van het festival verontwaardiging over het ontbreken van 'De Nieuwe Godard'. In 'Notre Musique' vertrekt de 70-jarige Nouvelle Vagueveteraan Jean-Luc Godard naar Sarajevo om in het spoor van Dante's 'Divina Commedia' (hel, vagevuur, paradijs) een schitterende bespiegeling te houden over oorlogsgeweld. Een film die wegens ordinaire distributieperikelen niet op het festival is te zien, maar hier natuurlijk gewoon vertoond had moeten worden. Hetzelfde geldt voor 'Eros', het drieluik over de liefde van Michelangelo Antonioni, Wong Kar-wai en Steven Soderbergh dat wel in mei in de bioscoop verschijnt, maar in 'Rotterdam' ontbreekt. Onduidelijk is ook het lot van 'De Nieuwe Bergman'. Geen spoor van 'Saraband', de lang verwachte opvolger van Bergmans 'Scènes uit een Huwelijk'. Het Rotterdamse Maestro-programma heeft zo zijn hiaten, maar er is geen film die zo afwezig is als 'Submission Part One'. In elk gesprek duikt de om veiligheidsredenen teruggetrokken film van Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali wel even op. Zo ook zondag op de debatmiddag in het oude Luxor dat vanwege de vertoning van Theo van Goghs Fortuyn-film '0605', later diezelfde avond, zwaar beveiligd was.

Opnieuw breed geschouderde beveiligingsbeambten met metaaldetectoren, snuffelend aan jassen en tassen, en een entree via een 'vliegtuigpoortje'. De debatmiddag (officieel Rotterdam Film Parliament geheten) stond in het teken van het thema 'Courage and Conviction: Film-making in an Age of Turbulence'. Het jonge Russische talent Ilya Khrzhanovsky (29) sprak over zijn in Rusland gecensureerde speelfilmdebuut '4', een weerbarstig kunststuk dat zondag al werd bekroond met de nieuwe 'Theo van Gogh Award for Maverick Filmmakers', de zogeheten 'Golden Cactus'.

De film die ook een van de favorieten is voor een Tiger Award, voert onder meer een stel stokoude en straatarme Russinnen op die zich in een wodkaroes te goed doen aan een varken en volkomen lazarus ook hun eigen vlees tevoorschijn toveren. Geert Mak zette het Hollandse verhaal rond de moord op Theo van Gogh voor de buitenlandse gasten in (historisch) perspectief, maar het bleef bij vijf monologen over de plichten en vooral de rechten van filmmakers.

Van 'Submission' werd alleen een grote dia geprojecteerd. Een stilstaand beeld van een vrouwenrug met koranteksten en rode striemen. Bewegen mocht het niet. Alleen stilstaan, ijzig stil.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden