Stillevens en bloemen zijn gewilde artikelen op volle kunstmarkt

T/m 19-3, Mecc Maastricht, ma-vr 11-20 u., za-zo 10-18 u. Cat. ¿ 30.

Het schilderij van Cuyp is een zeer vroeg werk uit zijn oeuvre. Een viool spelende Orpheus wordt op een open plek in het bos omringd door huisdieren en exotische beesten. Prachtig is de manier waarop Albert Cuyp met het licht speelt. De open plek wordt als het ware met een felle lamp aangelicht en dat heeft zijn effect op de lichtval op de dieren. Voor de jonge Cuyp was het een belangrijke oefening in het schilderen van sterke lichtcontrasten, invloeden van het weer en fel zonlicht.

Het werk van Cuyp is bepaald niet het enige topwerk dat in Maastricht te zien is. De TEFAF bevestigt opnieuw haar reputatie van internationaal toonaangevende beurs op het gebied van de oude kunst. Zeventiende-eeuwse Hollandse schilderkunst is ouderwets sterk vertegenwoordigd, evenals antiek, textiel en boeken, manuscripten en kaarten. Vergeleken bij vorig jaar begint de afdeling twintigste-eeuw iets aan te trekken, al is de selectie voor handelaar Kaj Forsblom nog steeds niet helemaal optimaal. De verwachting is dat het nog relatief jonge onderdeel van de TEFAF de komende jaren verder aan kwaliteit zal winnen.

Het aardige van de TEFAF is dat het zowel voor verzamelaars als voor de 'gewone' bezoekers een klein eldorado is. De verzamelaars krijgen alle topwerken in één keer op een presenteerblaadje aangeboden en de geïnteresseerde kunstkijker waant zich in een enorm museum. Ook wat opzet betreft is de TEFAF een aantrekkelijke beurs. Grandeur wordt er gecombineerd met een vrij informele sfeer. Het is een prettige ambiance, waarin je van topstuk naar topstuk wordt geleid.

Opvallend in opkomst bij de oude schilderkunst is het werk van de achttiende-eeuwse Venetiaanse School en dan meer in het bijzonder de gezichten op Venetië van Francesco Guardi en Canaletto. Het is opvallend, omdat tot nu toe de nadruk lag op de Hollandse Gouden Eeuw, de late negentiende eeuw (impressionisme en Haagse School) en de vroege twintigste-eeuw (Toorop, Sluyters, Gestel).

Het beeld bij de afdeling Gouden Eeuw wordt beheerst door landschappen en stillevens. Avercamp is er met zijn ijstaferelen en Van Goyen met zijn riviergezichten. Bij de stillevens zijn de bloemstukken zeer populair. Er is bijvoorbeeld een mooi klein werk van Jan Davidsz. de Heem te zien, maar ook een fraaie set van Jan van Huysem. Het bloemschilderen is een genre dat de laatste jaren goed in de markt ligt.

In de 'Works of Art'-sectie (meubelen, porselein, zilver) valt een commode op in Louis XVI-stijl van Matthijs Horrix (bij Pieter Hoogendijk uit Baarn). Horrix was een Nederlandse handwerksman, die naam maakte met zijn in Franse stijl vervaardigde meubelen. Verder zijn een paar Delftsblauwe obelisk-vormige tulpevazen te zien bij de Amsterdamse Aronson Antiquairs en een sculptuur van rood zandsteen van de vijftiende-eeuwse beeldhouwer Adam Kraft (de heilige Johannes voorstellend) bij Edward Lubin uit New York.

Na alle delicate en intieme werken in de afdeling oude kunst vallen de grootse gebaren van de moderne kunstenaars extra op. Wat formaat betreft spant een enorm portret van Mao (4,5 meter hoog) door Andy Warhol bij The Mayor Gallery uit Londen de kroon. Interessant zijn hier verder een groot langwerpig wandtapijt van Joan Miró (Kaj Forsblom) en een prachtig monumentaal schilderij van de Engelsman Ben Nicholson (Marlborough Fine Arts). Daarnaast duizelt het van de Picasso's (op de TEFAF zijn er meer te zien dan in alle Nederlandse musea bij elkaar), de Picabia's (Neuendorf uit Frankfurt heeft zelfs een complete solo-tentoonstelling van deze surrealist/dadaïst) en de klassieke modernen.

In de traditionele thema-tentoonstelling van de TEFAF presenteren ditmaal vier musea uit Bazel zich met moderne schilderkunst, werk uit de oudheid, artefacten uit het Historisch Museum en voorwerpen van het Joods Museum. De keuze voor kunstwerken uit de Zwitserse stad is zonder twijfel ingegeven door het feit dat de TEFAF in september voor de eerste keer een beurs in Bazel organiseert. Waar in Maastricht de Hollandse zeventiende eeuw centraal staat, wordt in Bazel de nadruk gelegd op de Franse en Italiaanse schilderkunst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden