Stijlicoon uit een droomtijd

Met het Grace Kelly-portret 'Grace of Monaco' opent vanavond het 67ste Filmfestival van Cannes. Een logische keuze.

Cannes 1955. Grace Kelly bezoekt met een Amerikaanse delegatie het filmfestival en woont op uitnodiging van Prins Rainier III een fotosessie bij in het naburige Monaco. Vlam in de pan. Nog geen jaar later vindt the wedding of the century plaats, qua media-aandacht vergelijkbaar met het huwelijk van Charles en Diana, of William and Kate.

De laatste liet zich enkele jaren geleden nog inspireren door Kelly's trouwjurk, een nauwsluitende weelde van kant en zijde, ontworpen door Helen Rose, een Oscarwinnende kostuumontwerpster, werkzaam voor Hollywoodstudio MGM. Kelly's trouwjurk werd een van de invloedrijkste jurken van de 20ste eeuw, een symbool van de kruisbestuiving tussen de glamour van Hollywood en het Europese vorstenhuis. Ook haar kapsel inspireert koningshuizen. Vorig jaar, tijdens de abdicatie van Beatrix, droeg Máxima nog een kapsel in Grace Kelly-stijl. Een lage knot. Simpel en sierlijk.

Hoewel Hollywood nog wel lonkte - met name Hitchcock - was Kelly na haar huwelijk op 26-jarige leeftijd niet meer te zien op het witte doek. Ze ging op in haar rol als prinses, en speelde, zoals de film 'Grace of Monaco' suggereert, een bepalende rol in de strijd die in 1962 losbarstte tussen Prins Rainier en de Franse president Charles de Gaulle over Monaco als belastingparadijs.

Kelly - in de film gespeeld door Nicole Kidman - weerstond de lokroep van Hollywood, maar als stijlicoon bleef ze intrigeren. Tot op de dag van vandaag. Een beetje kapper draait zijn hand niet om voor de Grace Kelly-rol, waarbij het lange haar in een chique rol achterop het hoofd wordt gedragen. Op YouTube staan talloze 'do it yourself'-filmpjes van jonge vrouwen die de Grace Kelly-rol voordoen. Madonna bezong haar in Vogue: 'Grace Kelly; Harlow, Jean, picture of a beauty queen'.

Barbie

En je hebt het helemaal gemaakt als er een Barbie naar je evenbeeld wordt geschapen. Van Kelly zijn er liefst vier in omloop. Eentje met de beroemde trouwjurk uit 1956, inclusief het ivoorkleurige gebedenboekje en het boeketje lelies. Een andere met de bloemetjesjurk uit 1955 waarin Kelly haar prins voor het eerst ontmoette. En twee Barbies gehuld in beroemde filmjurken: de hemelsblauwe japon die Kelly droeg in de Hitchcock-thriller 'To Catch a Thief' en de klassieke zwart-wit garderobe uit Hitchcocks 'Rear Window'.

Wat maakt iemand tot stijlicoon? Damesbladen houden het op schoonheid, elegantie, klasse en eenvoud. Kelly, die tijdens haar studie aan de toneelschool in New York al bijkluste als fotomodel, bezat het allemaal. Hetzelfde geldt voor Audrey Hepburn, ook een fotomodel dat zich ontwikkelde tot een invloedrijke filmster. Veel had ze niet nodig. Een zwart jurkje en een parelketting waren al voldoende om uit te groeien tot het toonbeeld van elegantie.

Niet dat de dames dat op eigen kracht deden. Hepburn had een hechte band met de Franse modeontwerper Givenchy die de zwarte avondjurk ontwierp waarmee Hepburn in 1961 de blits maakte in de Truman Capote-verfilming 'Breakfast at Tiffany's'. Hepburn is ook de enige die Kelly als stijlicoon naar de kroon stak. Ze belandden direct na elkaar op de 'International Best Dressed List'. Kelly in 1960; Hepburn in 1961. Evenals Kelly kreeg Hepburn vier Barbies gehuld in de kleding uit 'Sabrina', 'My Fair Lady', 'Breakfast at Tiffany's' en 'Roman Holiday'.

Kelly speelde in films om bij weg te dromen. Ze was de belichaming van de Hollywooddroom, omringd door ontwerpers als Oleg Cassini (die ook Jackie Kennedy kleedde) en Marc Bohan van het Franse modehuis Dior dat speciaal voor de film enkele kledingstukken opnieuw liet maken.

Die droomverschijning is waarschijnlijk ook de reden waarom Kelly nog steeds zo veel invloed heeft als stijlicoon. Want vanaf de jaren zeventig werd realisme in de cinema de trend. De droombeelden zijn vervangen door vrouwen die als krijgers, gehuld in jeans, op pad gaan, zoals Susan Sarandon en Geena Davis in 'Thelma & Louise', Julia Roberts in 'Erin Brockovich' of Marion Cotillard in 'Deux Jours, Une Nuit', het nieuwe drama van de gebroeders Dardenne dat in Cannes in première gaat. Cotillard speelt een vrouw die vecht om haar baan te behouden, zonder make-up, in een spijkerbroek, als een cowboy in een western.

Niet dat het deze en volgende week in Cannes aan ouderwetse glamour zal ontbreken. Vanavond zijn alle ogen gericht op de eveneens barbiewaardige Nicole Kidman. De Italiaanse diva Sophia Loren is op haar 79ste eregast van het klassiekerprogramma Cannes Classics, en zal een masterclass geven in de vorm van een openbaar interview. Catherine Deneuve is er als hoofdrolspeelster van de nieuwe Téchiné. Juliette Binoche en Isabelle Huppert treden ook aan met nieuwe films.

En uit Californië komt Julianne Moore, te zien in een van de meest gehypete films van het festival: 'Maps to the Stars' van David Cronenberg, die een satirisch onderzoek belooft naar de relatie tussen de hedendaagse entertainmentindustrie en de westerse beschaving. Moore speelt een beroemde, maar snel verblekende filmster, zwalkend over Hollywood Boulevard waar Grace Kelly met een ster in het plaveisel werd vereeuwigd.

Jurken en juwelen in Paleis het Loo

Paleis het Loo in Apeldoorn pakt deze zomer uit met een grote expositie gewijd aan Grace Kelly (1929-1982). Er zullen jurken en juwelen van de Hollywoodactrice en latere prinses te zien zijn, net als filmbeelden en foto's. Zelfs haar Renault Florentine uit 1959 wordt naar Nederland gehaald. De expositie 'Grace Kelly, prinses en stijlicoon', eerder te zien in het Londense Victoria & Albert Museum, duurt van 5 juni t/m 26 oktober.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden