Steve Jobs

Regie: Danny Boyle. Met Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen en Jeff Daniels.

****

Hij was een genie én een monster, briljant én meedogenloos, zo valt te concluderen uit het portret van Steve Jobs, gemaakt door de Amerikaanse scenarist Aaron Sorkin, eerder verantwoordelijk voor 'The West Wing', 'The Newsroom' en 'The Social Network', en de Britse regisseur Danny Boyle, op basis van de bestseller van voormalig CNN-baas Walter Isaacson.

De CEO en medeoprichter van Apple wordt door Michael Fassbender met een fascinerende energie vertolkt. De camera die geen moment van zijn zijde wijkt, troont ons mee achter de schermen, op het moment dat Jobs drie iconische producten lanceert: de Macintosch in 1984, de NeXTcube in 1988 en de iMac in 1998.

Het is een sterke troef om Jobs' portret aan de hand van dit drieluik te schetsen, en ondertussen de man en zijn entourage onder een vergrootglas te leggen. Zo blijkt Jobs zich toe te leggen op het ontwikkelen van het perfecte communicatiesysteem, terwijl het hem zelf de grootste moeite kost om relaties te onderhouden. Hij schreeuwt, vernedert en spuugt oneliners, als een autoritaire, egomane controlfreak die zijn dochtertje in eerste instantie niet erkent en medewerkers weigert krediet te geven.

De enige die hij in zijn nabijheid veelt is hoofd marketing Joanna Hoffman, een soort Ersatz-vrouw, kranig gespeeld door Kate Winslet. Zo is in zijn oude vriend, de gedumpte Apple-medeoprichter Steve Wozniak (Seth Rogen), een broer te herkennen, en in de gedumpte Apple-CEO John Sculley (Jeff Daniels) een vaderfiguur, al is Jobs de laatste die dat toegeeft. Volgens de film werd Jobs' karakter sterk getekend door een afwezige vader, een Syrische migrant in Amerika, zoals in de recente nieuwsstroom rond de vluchtelingencrisis gememoreerd.

Door de geestige finesses in Fassbenders optreden blijft Jobs fascineren, al kleeft er aan de film ook een sentimenteel slot dat het complexe karakter weer glad strijkt.

Ook leunt het dialoogrijke drama nogal sterk op het Oscarwinnende 'Birdman', met de nadruk op het spel in de coulissen, de vader-dochter relatie en de enorme vaart die erin wordt gehouden om het gekke genie bij te benen.

De verdieping 13

De andere kant van Steve Jobs

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden