Sterke euro speelt omzet Unilever parten

Unilever (ijs, thee, schoonmaakmiddelen, zeep, shampoo) verkocht in het derde kwartaal meer producten dan vorig jaar, ook in Europa. Toch zag het zijn omzet flink dalen. De stijgende verkopen werden meer dan tenietgedaan door de waardedaling van valuta als de dollar (VS), de yen (Japan), de rand (Zuid-Afrika), de real (Brazilië) en de roepie (India). Verkopen in die landen leverden, omgerekend in euro's, minder op.

Het effect van de valutaschommelingen op Unilevers omzetcijfers was bijzonder groot, zo bleek gisteren tijdens de presentatie van die cijfers door topman Paul Polman. De waarde van alle verkopen steeg met 3,2 procent, vergeleken met 2012. Maar toch daalde Unilevers omzet in euro's uitgedrukt met 6,5 procent naar 12,5 miljard euro.

De waardedaling sloeg het hardst toe in enkele opkomende markten en zorgde ervoor dat Unilevers omzet in euro's daar afnam. Unilever is juist in die opkomende markten de afgelopen jaren zeer sterk gegroeid.

Als je die valutaschommelingen buiten beschouwing laat, steeg de omzet van Unilever in de opkomende markten wel: met 5,9 procent. Dat is beduidend minder dan in de eerste twee kwartalen van dit jaar, toen de groei nog boven de 10 procent lag. De Unilever-top zag die lagere groei aankomen.

In Europa verkocht Unilever 2,2 procent meer producten, maar daar stond een lichte prijsdaling tegenover. Al met al groeide de omzet van Unilever in Europa met 0,4 procent.

In het derde kwartaal had Unilever het meeste plezier van zijn was- en schoonmaakmiddelen (Omo, Cif). Daar was de groei het grootst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden