Antwoorden op de vraag vanMonic Slingerland

‘Stel na de coronacrisis een vliegstop van vijf jaar in’

null Beeld
Beeld

Hoeveel vertrouwen heeft de lezer erin dat burgers vrijwillig minder vliegen na het coronatijdperk?

Bal bij Rutte

Vrijwilligheid werkt niet. Houd wéér een toespraak, minister-president. Wijs de burger op de consequenties. Quotering van vliegkilometers moet op de politieke agenda komen. Open niet nóg een luchthaven in Lelystad.

Edda Pauw Rijswijk

Vliegstop

Mensen gaan vrijwillig hoogstens een jaar lang niet vliegen. Mijn voorstel: een vliegstop voor de komende vijf jaar. Sta alleen goederen (kleding, medicijnen, eten) en humanitaire vluchten toe. Zo kan het klimaat zich herstellen. Mensen kunnen op hun eigen continent reizen met auto, trein of fiets, internet blijft. We hebben ­genoeg gezien met z’n allen.

Suma Sumalgy Amsterdam

Rantsoen

Een jaarlijks gezinsrantsoen aan vliegkilometers juich ik toe. Misschien dat 10 procent uit zichzelf minder gaat vliegen. De rest moet na deze isolatieweken zo nodig op een verre bestemming om de ellende te vergeten.

Marie-Paule Steichen Elburg

Rupsje-nooit-genoeg

Mensen gaan niet uit zichzelf massaal minder ver en vaak reizen. Dat blijkt ook uit het interview met Schipholbaas Dick Benschop, op de voorpagina van dezelfde krant waarin deze lezersvraag werd gesteld. In 2023 verwacht hij weer het maximaal aantal vluchten. Schiphol is een rupsje-nooit-genoeg. Het lawaai voor de omwonenden, de uitstoot van broeikasgas en stikstof, het verslinden van fossiele brandstoffen. De enige remedie is een politieke keuze om Schiphol in te dammen.

Els van Veen Dalfsen

Tickettaks

Het grootste probleem is het aantal korte pret- en vakantievluchten. Dat zal alleen verminderen als de hoogte van de tickettaks wordt afgestemd op de afstand die wordt gevlogen. Kortste vluchten een zeer hoge taks en naarmate de afstand groeit de taks lager. Hierdoor worden kortere reizen per trein, bus en auto goedkoper dan vliegen.

Gijs de Jong Amstelveen

Prijsverhoging

Een vliegticket moet minimaal tien keer zoveel gaan kosten voor de reiziger. Als er meer ruimte tussen de passagiers moet komen, anderhalve meter, dan kunnen er al veel minder mensen mee per vlucht. De rest van de meerprijs van de tickets is dan voor milieu-compenserende activiteiten. Vliegen of afstanden afleggen voor genot (vakantietrips) zou veel minder vaak een wens moeten zijn.

George de Wit Berkenwoude

Betutteling

Waarom moeten mensen minder vliegen? Ik vind dat er al genoeg betutteld wordt. Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Betutteling betekent dat er uitzonderingen komen. Wie bepaalt wie wel en wie niet mag?

Ilona Bodewes Haaren

Attractiepark

De overheid moet niet betuttelen, maar Schiphol meer dan halveren, heel veel nieuwe bedrijvigheid en banen ontwikkelen en vliegveld Lelystad bestemmen tot het anderhalve meter attractiepark.

Jan Durk Tuinier Ede

Monic Slingerland is chef van de opinieredactie. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden