Stel lege garages open voor buurtbewoners, of zet er fietsen neer

Parkeergarage Lammermarkt in Leiden. Beeld Buro JP

Steden willen autoluwer worden om leefbaarheid te vergroten. Bevolkingsgroei, compacter bouwen en de roep om meer ruimte voor voetgangers en fietsers dwingen hen hiertoe.

Amsterdam verhoogt de parkeertarieven in 2019 naar 7,50 per uur op de grachtengordel en zes euro in buurten daaromheen. De stad stopt de bouw van parkeergarages in de binnenstad en haalt tot 10.000 parkeerplaatsen van straat. Rotterdam is over de helft van zijn vermindering van 3000 straatparkeerplaatsen.

De belangrijkste trend is bewoners te verleiden in publieke garages te parkeren. Garage Schelphoek in Alkmaar stond na de bouw in 2010 vrijwel leeg. Sinds bewoners met een vergunning er gratis mogen parkeren, is het probleem opgelost. Ook buurtstallingen in Groningen staan meestal vol. Rotterdam verhoogde de tarieven op straat, en verlaagde de garagetarieven.

Leegstand dwingt meer gemeentebesturen tot creativiteit. Zo vroeg Leefbaar Rotterdam vorig jaar naar onderzoek of er fietsenstallingen in lege garages kunnen komen. Inmiddels kreeg garage De Meent zestig fietsplekken, en zullen andere garages in de Maasstad volgen. Ook de openstelling van kantoorgarages komt dichterbij. Dat hebben de Shelltoren en Rotterdam Building al gedaan. Ook Utrecht wil privé- en gemeentegarages inzetten voor minder straatparkeren.

Lagere parkeernorm

De Domstad wil zo min mogelijk garageplaatsen bijbouwen en bovendien de parkeernorm verlagen, zodat ‘garages niet meer voor leegstand worden gebouwd’, aldus wethouder Lot van Hooijdonk. “Onze nieuwste Croeselaangarage bij de Jaarbeurs is voor hotelgasten, bewoners en werknemers samen om efficiënter gebruik te garanderen. Alle geld dat je uitspaart, kan naar een betere openbare ruimte.” Park&Ride-terreinen aan de rand van de steden zitten in de lift.

De nieuwe trend geeft nieuwe discussies. Als Amsterdam de bouw stopt waarom dan doorgaan met de geplande parkeergarage in de Singelgracht? Om 800 plaatsen van straat te halen, zegt de stad. De kosten van 78,2 miljoen euro, ofwel zo’n 98.000 euro per plek, krijg je nooit afbetaald, zeggen critici. Een ander vraagstuk: hoe krijg je bewoners zover ondergronds te parkeren? De nieuwe Albert Cuypgarage is bestemd voor buurtbewoners, maar staat ’s nachts voor twee derde leeg.

Lees ook:

De fietser rukt op als melkkoe voor de Europese stad, maar die is daar niet klaar voor

Fietsers en voetgangers brengen veel geld in het laatje van Europese steden. Maar straten en pleinen zijn niet berekend op de groeiende groep e-bikers. “We worden ingehaald door de werkelijkheid.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden