'Stel een spoorcommissaris aan'

Treinverkeer | Een 'spoorcommissaris' moet het overleg vlottrekken tussen NS, ProRail en overheid. Dit bepleit ingenieursbureau Arcadis.

Over het spoor is altijd wat te doen. Of het nu gaat over de hogesnelheidstrein Fyra die maar een paar weken reed, over te volle coupés in de spits of, zoals nu, het politieke plan om ProRail weer direct onder het ministerie onder te brengen. Morgen staat het spoor weer op de agenda van de Tweede Kamer.

In de wereld van het water is dat heel anders. Als het in het nieuws over waterbeheersing gaat, gaat het vaak over iconische projecten. Zoals vorige week, toen een deel van de nieuw opgespoten Markerwadden voor het eerst boven het water uitstak.

Natuurlijk gaat er in de watersector, waar de bescherming tegen hoogwater de hoogste prioriteit is, ook wel het een en ander mis. "Bij Rotterdam staat ook wel eens een buitendijkse kade onder water", zegt David van Raalten, die bij ingenieursbureau Arcadis verantwoordelijk is voor de wateractiviteiten. "Maar op de een of andere manier is daar dan een stuk minder politieke drukte over dan over de Fyra of volle treinen."

Hoe dat kan? Volgens Van Raalten heeft de watersector de zaken beter voor elkaar dankzij de zogeheten deltacommissaris. Een functie die momenteel wordt vervuld door Wim Kuijken. Van Raalten: "De deltacommissaris brengt alle partijen bij elkaar, zorgt ervoor dat het deltaprogramma wordt uitgevoerd, stelt een langetermijnagenda op en rapporteert direct aan de minister. Hij staat tussen de politiek en de sector in. Zo werkt hij als een soort bliksemafleider."

Wellicht kan een spoorcommissaris de gespannen verhoudingen in de spoorsector verbeteren, denken ze bij Arcadis. "Zo'n spoorcommissaris is dan de spil tussen het ministerie en partijen als ProRail, NS en andere partijen", zegt Cecile Cluitmans, die bij Arcadis verantwoordelijk is voor de spooractiviteiten. "Ik denk dat het instellen van zo'n commissaris het overwegen waard is. Hij kan al het politieke gedoe afvangen en de rust creëren die nodig is bij organisaties als NS en ProRail met grote complexe budgetten."

Bovendien kan een spoorcommissaris een koers uitzetten voor de toekomst. Cluitmans: "Nu is er wel een spooragenda voor de lange termijn, maar wat ontbreekt is een boegbeeld dat richting geeft en verantwoordelijkheid voelt voor zo'n programma."

Het grote voordeel van een commissaris is dat hij met een benoemingstermijn van zeven jaar een stuk langer zit dan het gemiddelde kabinet. "Dat maakt dat hij minder met politieke winden meewaait en de stip op de horizon in de gaten houdt", zegt Cluitmans. "Zo maak je spoor als onderwerp een stuk minder politiek", zegt Van Raalten. "Dan kun je als sector makkelijker vieren wat je allemaal wel goed doet."

Het spoor heeft geen Hansje brinker

Hansje Brinker stak zijn vinger in een gaatje in de dijk en behoedde het land voor een overstroming. Het Nederlandse watermanagement is maar wat blij met dit mooie verhaal: Hansje Brinker staat symbool voor de eeuwigdurende Nederlandse strijd tegen het water. Er wordt zelfs gesproken van een Hansje Brinker-effect nu waterbeheersing een exportproduct is geworden. Het spoor heeft geen Hansje Brinker, geen icoon.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden