Steeds meer scholen willen technasium

(\N)

Scholengemeenschap De Waerdenborch in Holten is een ’technasium’ van het eerste uur. Een succesformule, want het aantal scholen dat zich richt op bèta- en techniekonderwijs groeit.

Aan de keukentafel bedachten twee ouders vier jaar geleden een nieuw concept voor bètaonderwijs voor leerlingen ’met een kop vol goed verstand’ die niet alleen willen leren maar ook willen dóen.

Ze ontwikkelden het technasium: havo- en vwo-scholen die zich richten op bètaonderwijs door het aanbieden van het vak Onderzoek en Ontwerpen. Ze werken in ’netwerken’ samen met andere scholen, bedrijven en universiteiten in de regio. Met succes, want steeds meer scholen willen zich op die manier profileren met bèta en techniek. Werden er sinds de oprichting in 2004 twee technasianetwerken per jaar opgericht, dit jaar alleen al zijn er vier netwerken van scholen die bezig zijn een technasium te worden.

Inmiddels hebben 27 scholen in Nederland het predicaat technasium. De technasia in Overijssel en Groningen draaien het langst. In Amsterdam en omgeving, West-Brabant, Limburg en Drenthe bereiden zo’n 20 scholen zich voor om ook een technasium te worden, zegt Boris Wanders, oprichter van het technasium en nu actief voor het Expertisecentrum Technasium. Scholen in Friesland, Flevoland en Zuid-Holland zijn zich aan het oriënteren op die mogelijkheid.

De enorme groei van de belangstelling voor het technasium kan Wanders niet goed verklaren. Wel ziet hij dat scholen die al bezig zijn, andere enthousiast maken. Wanders: „Scholen gaan bij elkaar kijken. Ze zien dat het werkt. Daardoor melden zich steeds meer scholen bij ons.”

Opvallend is dat er geen technasium in de Randstad is te bekennen, hoewel zich nu drie scholen uit Amstelveen en Amsterdam hebben gemeld die een technasium willen worden. Wanders hoort dat het in het Westen niet zo voor de hand ligt een bètaschool op te richten. „Daar willen ze zich eerder onderscheiden met sport en cultuur.” Ook het lerarentekort –dat in de Randstad het grootst is – speelt mee, denkt Wanders. Het is moeilijk om goede bètaleraren te vinden.

Het Keizer Karel College in Amstelveen is al flink op weg het predicaat technasium te halen. Dat gaat niet zomaar. Een school moet ongeveer vijf andere scholen in de regio vinden die zich ook als technasium willen profileren. Binnen zo’n netwerk kunnen scholen ervaringen uitwisselen en stevigere contacten met kennisinstellingen en bedrijven opbouwen.

Marcel van Dijk, schoolleider op het Keizer Karel College, is enthousiast, maar heeft veel moeite moeten doen om andere scholen in zijn regio bereid te vinden mee te doen. „Veel scholen hebben al een profiel gekozen of doen andere projecten op bètagebied. Het schrikt sommige scholen ook af om een volwaardige bètaopleiding aan te bieden.”

Na een voorbereidingsperiode van circa een jaar, waarin docenten geschoold worden en de eerste ervaringen worden opgedaan met het nieuwe vak Onderzoek en Ontwerpen, vraagt een school het predicaat aan bij de Stichting Technasium. Pas als dat predicaat is verleend, mag een school zich technasium noemen.

Op de foto een door leerlingen gemaakte maquette van een speeltuin op scholengemeenschap "de Waerdenborgh" . (Herman Engbers)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden