Steeds meer rubberboten op Middellandse Zee

Rubberboten worden steeds populairder bij mensensmokkelaars. Ze zijn goedkoop en eenvoudig in te kopen.

Patrouillerende schepen en NGO's zien dat bootvluchtelingen tegenwoordig vooral rubberboten gebruiken om te proberen de Middellandse Zee over te steken. Volgens de persdienst van Operatie Sophia waren er van de 405 door hen onderschepte boten, 321 van rubber. Deze EU-patrouilledienst werd in juni 2015 in het leven geroepen om de mensensmokkel tussen Libië en Italië aan te pakken.


Waar in Libië vroeger nog een heleboel houten vissersbootjes werden gebruikt voor mensensmokkel, lijken ze daar nu wel door de voorraad heen. Sinds oktober 2013, toen er op het eiland Lampedusa 300 vluchtelingen verdronken, hebben houten boten zelden nog de Italiaanse kust bereikt.


Rubberboten zijn een makkelijker alternatief omdat ze makkelijker te vervoeren en goedkoper zijn. Een andere reden waarom houten boten niet meer worden gebruikt is omdat er veel meer controle is op de Middellandse Zee. Schepen van verschillende NGO's en militaire operaties en de kustwacht van zowel Libië als Italië patrouilleren veel meer dan enkele jaren geleden. Voor de smokkelaars is het daardoor heel moeilijk geworden om die boten op te halen voor hergebruik. Die houten boten zijn uiteraard ook veel duurder dan de rubberen varianten en het verlies van zo een boot is voor de smokkelaars veel kostbaarder.


De rubberboten worden vaak vanuit China geïmporteerd en kosten tussen de 500 en de 2000 dollar. In 2015 werd er een lading van 20 stuks uit China onderschept door de douane op Malta. De boten waren op weg naar Libië. Over het algemeen is het heel erg moeilijk om de import van rubberboten tegen te houden omdat het gewoonweg niet verboden is om ze te kopen.


Sinds het begin van de militaire operaties op de Middellandse Zee volgt er een standaardprocedure als een boot wordt onderschept. Zowel houten boten en rubberboten worden vernield of, zoals soms in het geval van een houten boot, op zee achtergelaten nadat alle migranten zijn gered. Het is niet zo dat er hulpschepen worden ingezet om houten boten mee te slepen naar de Italiaanse of Libische kust.


De boten die vroeger wel de Italiaanse kust haalden zijn ondertussen ook allemaal vernietigd. Op enkele symbolische exemplaren op Lampedusa na.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden