Steeds meer Britse kinderen volgen bijles

Het niveauverschil tussen scholen in Groot-Brittannië is groot. (Trouw) Beeld
Het niveauverschil tussen scholen in Groot-Brittannië is groot. (Trouw)

Voor Antonia (12) was de keuze simpel. Haar moeder hoefde niet eens druk uit te oefenen om haar terug te sturen naar Kumon, één van de bekendste Britse bijlesinstituten voor taal en rekenen. Tijdens haar lagere school volgde ze anderhalf jaar het Kumon-programma. „Ik was toen echt goed in rekenen. Zodra ik ermee stopte, gingen mijn resultaten hard achteruit”, vertelt de brugklasser.

Ook haar broertje Luca (8) maakt al twee jaar dagelijks driftig de sommetjes die hij van Kumon meekrijgt. „Het is niet meer dan vijftien minuten per dag”, zegt zijn moeder, „maar het maakt een wereld van verschil.”

Tegen de recessie in zijn bijlesinstituten één van de weinige sectoren die in Groot-Brittannië groeien als kool. In Londen heeft bijles zelfs ’epidemische’ vormen aangenomen, aldus de bekende Good Schools Guide. Daarin wordt geschat dat de helft van de kinderen in Londen op enig moment tijdens de schoolcarrière bijles krijgt.

„In mijn tijd was bijles een teken van zwakte”, herinnert de journaliste Ann McElvoy zich. „Dat is niet meer zo.” Zij wijt de ’exponentiële’ toename van het aantal kinderen dat bijles volgt aan de kwaliteit van het onderwijs. „Het verschil tussen goede en slechte scholen is groot, terwijl er gebrek aan plaatsen is op de beste staatscholen.” Ondanks alle extra miljarden die Labour sinds de jaren negentig in het onderwijs heeft geïnvesteerd – het budget voor scholen steeg met meer dan 50 procent tot 35,1 miljard euro per jaar – verlaat nog altijd 20 procent van de kinderen de lagere school zonder fatsoenlijk te kunnen lezen en rekenen.

„De school van mijn kinderen is goed”, zegt Luca’s moeder, „maar ik geloof niet dat ze er leren rekenen. De lesmethoden veranderen constant. Mijn kinderen worstelden.”

Dat is niet zo gek, zo bleek tijdens een uitzending van documentaireprogramma ’Dispatches’ over de kwaliteit van het rekenonderwijs op lagere scholen. Een doorgewinterde wiskundeleraar nam een rekentest voor elfjarigen af onder 155 onderwijzers. Wat bleek: zij kunnen zelf niet goed rekenen. Minder dan 40 procent van de leraren kon 2,1 procent van 400 berekenen; slechts eenderde wist het antwoord op de vraag wat 1,4 gedeeld door 0,1 is (14).

De ’bijles-boom’ beperkt zich niet tot overbezorgde middenklasseouders die al voor de geboorte van hun kind bang zijn dat hun telgen nooit tot een goede universiteit worden toegelaten als ze niet naar een goede school gaan. De ouders in de kerk in Camden waar Kumon zijn wekelijkse bijeenkomsten organiseert, zien er bepaald niet uit als overbezorgde ’pushy’ ouders. Kumon is zeer betaalbaar, 57 euro per kind per maand.

Asha Prerera (7) laat enthousiast aan haar moeder haar volle stickervel zien, dat ze net van de Kumon-instructrice heeft gekregen samen met haar nieuwe huiswerk voor de week. „Mijn dochter ontbrak het aan zelfvertrouwen als het ging om cijfers”, zegt haar moeder. „Dankzij Kumon heeft ze dat nu wel. En daar gaat het om.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden