Steeds meer Amerikanen willen bij geen enkele kerk horen

Beeld AFP

Het aantal Amerikanen dat zich identificeert met geen enkele godsdienst groeit sterk. Vooral jongeren noemen zich steeds vaker niet-gelovig, constateert onderzoeksbureau Pew.

De groep die geen specifieke godsdienst aanhangt, vormt nu het sterkst groeiende deel van het 'religieuze' landschap. Behoorde 5 jaar geleden nog 15 procent tot de groep die Pew 'nones' noemt, dit jaar is dat 20 procent. Onder jonge Amerikanen, van 18 tot 29 jaar, is de groei sterker.

Een aantal van de 'nones' noemt zich atheïst of agnost, de meerderheid zegt niet specifiek ergens in te geloven.

De meeste van hen gaan slechts sporadisch naar een godshuis en zeggen niet op zoek te zijn naar een god. Rouwig zijn ze niet: hun gebrek aan geloofsovertuiging speelt in hun leven 'geen rol van belang'. Meer dan tweederde zegt desondanks in God te geloven. Iets meer dan een derde noemt zich 'spiritueel, maar niet religieus'.

Geen sterke secularisatie
Van een sterke afname in religiositeit is volgens Pew geen sprake. Velen zouden zich de afgelopen jaren nog randkerkelijk of nominale gelovige hebben genoemd. 'Ze noemden zich misschien katholiek of baptist, maar ze gingen nooit naar een kerk', vertelt onderzoeker John Green aan CNN. 'Nu zeggen ze liever dat ze nergens bij horen.'

Volgens Amerikaanse organisaties voor atheïsme- en secularisme bewijst het onderzoek dat niet-gelovigen te weinig erkenning krijgen. 'In de nabije toekomst - misschien zelfs dit jaar - wordt de stem van zij die niet bij één specifieke godsdienst horen electoraal net zo belangrijk als de stem van Republikeinse christenen', voorspelt Green. Obama kan daarvan profiteren: de 'nones' zijn vaker Democratisch.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden