Steden kampen met lege parkeergarages, en dat kost de overheid miljarden

Beeld ANP

Veel steden kampen met lege parkeergarages. Dat kost jaarlijks miljarden belastinggeld. Een subsidie die niet meer van deze tijd is, zeggen experts.

De leegstand in parkeergarages in Nederland is enorm. “Gemiddeld is de bezettingsgraad zo’n 30 à 40 procent”, zegt Giuliano Mingardo, parkeerdeskundige van de Erasmus Universiteit Rotterdam. En dat jaagt gemeenten op kosten. Het probleem geldt voor de grote steden maar speelt elders nog sterker, van Deventer tot Veenendaal, Papendrecht en Wijchen.

In het verleden zijn veel parkeergarages te gemakkelijk gebouwd, concludeert Mingardo, die gemeenten adviseert over parkeerbeleid. “De consequentie is enorme leegstand.” Druk van de detailhandel en een autogericht denken over mobiliteit hebben hieraan bijgedragen. Een parkeerplaats in een ondergrondse garage kost al gauw 65.000 euro, met uitschieters naar 100.000 of meer, zoals bij het Rotterdamse Schouwburgplein.

“Weinig steden halen in dertig of veertig jaar de hoge bouwkosten eruit. De meeste parkeergarages zijn onrendabel”, aldus Mingardo.

Melkkoe

Door de leegstand moet ook jaarlijks fors worden toegelegd op de exploitatie. Adviseur stedelijke mobiliteit Hans Voerknecht van bureau CE Delft berekende dat een slecht bezette parkeergarage de gemeente per auto-parkeeruur een tientje kost: “Automobilisten klagen over een uurtarief van 2,75 euro, maar parkeren is veel duurder dan je denkt.”

Zelfs het populaire Amsterdam legt jaarlijks miljoenen toe op exploitatie. Het is een fabel dat parkeren een melkkoe is, zegt Voerknecht. Het verlies blijkt ook uit een lijst die de gemeente dit jaar moest overhandigen nadat een inwoner via de Wet openbaarheid van bestuur een kostenplaatje had gevraagd. Geen van de veertig Amsterdamse gemeentegarages zit in de plus. Villa Arena P4/P5 zit het diepst in de min met een tekort van 1,7 miljoen per jaar.

“Parkeergarages zijn gebouwd voor piekmomenten”, verklaart Mingardo: Zaterdagmiddag bij een winkelcentrum, zaterdagavond bij de schouwburg, zondagmiddag bij het voetbalstadion. “Als je op maandag komt, is de bezetting misschien 5 à 10 procent.” Op donderdagochtend 13 september was de bezettingsgraad van veertig parkeergarages in de hoofdstad slechts 35 procent. Afgelopen donderdagmiddag was dat 54 procent.

Rotterdam verlaagde vorig jaar het tarief in garages naar 2 euro per uur en hoopt voor volgend jaar op 30 procent bezetting.

Omdenken

Inzicht in de werkelijke kosten is lastig te krijgen. De stad Groningen weigert ronduit cijfers over de bezettingsgraad te geven. Waarom die geheimzinnigheid? Mingardo: “Steden verliezen heel veel geld. Dat ligt supergevoelig. Geen enkel gemeentebestuur wil ermee in de krant komen dat een nieuwe parkeergarage van 80 miljoen euro leegstaat.” Meer transparantie zou besluitvorming veranderen, denkt Voerknecht.

Jaarlijks dragen overheden 8,5 miljard euro bij aan parkeren op straat en in garages, weet Voerknecht uit eerder onderzoek. De opbrengst is slechts 1 miljard. “Wij subsidiëren dus bijna 900 euro per auto.” Voerknecht bepleit omdenken, in de richting dat de gebruiker betaalt. “Iedereen begrijpt wél dat je je pony niet gratis in het stadspark kunt zetten.”

Elke garage kost tientallen miljoenen euro’s. Voerknecht: “Als er een winkelcentrum wordt aangelegd, heet de garage ‘onrendabele top’. Overheden moeten zich bewuster worden hoeveel parkeren kost en daarover transparanter zijn. Nu betalen armen en fietsers mee aan het parkeren.”

Lees ook:

Lelijke leegstand, architecten doe er iets aan

Leegstaande winkels, lelijke opslagloodsen op het platteland. Architecten, doe er iets aan! Die oproep klinkt vanuit het Nederlands paviljoen op de Architectuur Biënnale in Venetië.

Al vijf gebouwen dicht: Waart het betonspook door het land?

Op meerdere plaatsen gaan gebouwen dicht omdat de vloer mogelijk gevaarlijk is. ‘Dit is wel een heel specifieke constructie.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden