Stedeling kan vaker zonder eigen auto

mobiliteit | Het aantal auto's in Nederland is toegenomen. Maar die groei zie je vooral op het platteland.

Stedelingen hoeven niet meer zo nodig een auto. In heel Nederland neemt het aantal auto's nog toe, maar die groei doet zich vooral voor op het platteland en niet of nauwelijks in de grote steden. In onder meer Amsterdam en Den Haag hebben veel mensen hun auto de afgelopen tien jaar zelfs al weggedaan.

Inwoners van de steden hebben een auto veel minder nodig, geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) als verklaring voor de cijfers die het vandaag bekendmaakt. Winkels, werk en openbaar vervoer zijn voor hen meestal niet ver weg.

Volgens het CBS telde heel Nederland vorig jaar 7,2 miljoen auto's in particulier bezit; dat is ruim 1 procent meer dan het jaar daarvoor. Gemiddeld heeft nog net niet elk huishouden één auto.

Maar dat autobezit is ongelijk verdeeld over het land. Met name in regio's langs de grenzen hebben huishoudens vaak meer dan één auto. In sommige gemeenten staan bij elk gezin gemiddeld zelfs 1,4 auto's voor de deur - zoals in Tubbergen (Overijssel) en Mill en Alphen-Chaam (Noord-Brabant).

Daartegenover staan de grote steden. Het karigst op het gebied van autobezit is Amsterdam: gemiddeld 0,4 auto's per huishouden. In de andere drie grote steden ligt dat gemiddelde op 0,6. In de afgelopen tien jaar is het aantal auto's per inwoner hier veel minder gestegen dan elders in het land en soms zelfs gedaald. Dat laatste gebeurde niet alleen in Amsterdam en Den Haag, maar ook in Groningen en Delft.

Binnen de steden is hetzelfde patroon te zien als in heel Nederland: in de buitenwijken rijden relatief veel auto's rond. In hartje Amsterdam bijvoorbeeld en ook in sommige negentiende-eeuwse wijken daaromheen heeft slechts één op de vijf huishoudens een auto. Aan de randen van de hoofdstad, met name in de welvarender buurten daar, ligt het autobezit op of zelfs net iets boven het landelijk gemiddelde.

De simpelste verklaring voor het geringe autobezit per huishouden in de stadscentra is dat daar veel mensen wonen die in hun eentje een huishouden vormen. Maar dat verklaart lang niet alles, want ook gerekend per inwoner hebben stedelingen veel minder vaak een auto dan plattelanders. En terwijl het aantal auto's in de steden gelijk blijft of daalt, groeit dat in gemeentes als Mill en Tubbergen: per huishouden én per inwoner.

Dat het autobezit in de steden amper groeit, betekent trouwens niet dat het er leeg wordt. De bevolkingsdichtheid is er groot en het aantal auto's per vierkante kilometer dus ook. Den Haag spant wat dat betreft de kroon, met 1995 auto's per vierkante kilometer. Wie weinig auto's op straat wil zien, kan het best naar Schiermonnikoog: acht per vierkante kilometer.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden