Station Geerdijk ligt in de weg

reportage > Stil station wordt opgeheven voor snellere verbinding

CYRILLE KLAASSEN

Het is 7:57 uur in de ochtend. De twaalf passagiers die op station Geerdijk instappen in de 'Erik Hulzebosch' hebben geen last van de spits. Iedereen kan plaatsnemen op de zwarte leren stoelen van de blauwe boemel van Arriva, niemand hoeft te staan. De meerderheid van de passagiers is scholier of student, de rest forens. De trein rijdt hen langs zompig Twents veenland, een enkele keer onderbroken door dorpjes met forenzenwijken en boerderijen met namen als Ora et Labora.

Ruim zeventien kilometer lang is het traject Almelo-Mariënberg, met vier haltes onderweg - Vriezenveen, Daarlerveen, Vroomshoop en Geerdijk. Maar niet lang meer. Over vijf maanden gaat 'Geerdijk', volgens cijfers van ProRail het op een na minst gebruikte station van Nederland, dicht. Door het opheffen van de halte kunnen treinen tussen Almelo en Mariënberg sneller rijden en kan het spoor worden doorgetrokken naar Hardenberg.

Gunstig voor de reizigers naar Hardenberg en Zuidoost-Drenthe, maar niet voor de 560 inwoners van Geerdijk. Ongeveer vijftig van hen stappen dagelijks in- of uit op het station. Volgend jaar raast de Erik Hulzebosch aan het dorp voorbij. De Geerdijkers moeten dan naar het naastgelegen Vroomshoop, 3 kilometer verderop. "Flauwekul", noemt Karin Geeve het. Ze reist elke dag per spoor naar haar werk in Almelo. "De trein staat hier nog geen minuut stil. De provincie wil er al langer vanaf, nu lijkt het er eindelijk van te komen. Maar ik moet straks veel verder fietsen. En ik niet alleen, er staat hier elke ochtend wel een groepje te wachten."

Tekenen dat het station wel degelijk in een behoefte voorziet, zijn de 19 fietsen die in de fietsenstalling staan. Een daarvan is van Lisanne Kuilder. De trein brengt haar dagelijks van Geerdijk naar haar middelbare school in Hardenberg. "Ik woon hier om de hoek, dus voor mij is het vervelend dat het station dicht gaat. Ik moet straks een heel eind omfietsen en meer betalen. Maar ergens snap ik het ook wel, het is altijd rustig hier."

Maar de halte Geerdijk, die twee keer in het uur wordt aangedaan, is geen must voor de provincie Overijssel, die eigenaar is van de spoorverbinding. "Met een extra stop is de reistijd van Almelo naar Hardenberg langer dan een half uur en dan zijn er extra treinen nodig. Dat is geen optie", aldus Petra Timmer van de provincie. "Als de treinen sneller rijden, gaat bijna iedereen er qua reistijd op vooruit."

Op het tochtige, betongrijze perron komt ondertussen een vrouw aangerend. De trein rijdt voor haar neus weg. "Ik pak de auto wel", zegt Chantal van Vliet. "Dat is het voordeel van zo'n boemeltje. Hij is zo langzaam dat je met de auto nog altijd sneller bent."

undefined

Enschede De Eschmarke is nóg rustiger

Het minst gebruikte station van Nederland is station Enschede De Eschmarke, aan de lijn tussen Enschede en het Duitse Gronau. De treinen daar hebben dagelijks gemiddeld 46 reizigers te verwerken, negen minder dan station Geerdijk (55). Dat blijkt uit metingen van ProRail.

Daarlerveen (98), dat net als Geerdijk op het traject Almelo-Mariënberg ligt, Hindeloopen (111) en Hemmen-Dodewaard (114) zijn de nummers drie, vier en vijf. Ook Vriezenveen (254) en Vroomshoop (358), de overige twee stations die de trein van Almelo naar Mariënberg aandoet, zijn weinig in trek.

Het sluiten van een station is een zeldzaamheid, zegt Anna Kodde van Prorail. Sterker nog, sinds 2005 kwamen er maar liefst 37 nieuwe stations bij.

Veel steden kregen extra treinhaltes, zoals Groningen-Europapark, Maastricht-Noord en Nijmegen-Goffert. Sinds provincies veel NS-plattelandsdiensten overnamen, groeit ook het aantal dorpsstations, zoals Maarheeze, Gaanderen en Sassenheim.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden