Start publiekscampagne: herken dementie op tijd

Huisartsen stellen de diagnose dementie bij de helft van de patiënten niet of te laat. De patiëntenvereniging is daarom met een publiekscampagne begonnen.

Met de publiekscampagne ’Herken dementie op tijd’ hoopt patiëntenvereniging Alzheimer Nederland patiënten en hun omgeving, maar ook huisartsen wakker te schudden: sluit de ogen niet voor de mogelijkheid van een beginnende dementie als de symptomen, zoals vergeetachtigheid, ernaar zijn.

Alzheimer Nederland opende gisteren de website www.herkendementie.nu, waar informatie te vinden is over dementie en waar aan de hand van een vragenlijst kan worden nagegaan of het zinvol is zich nader te laten onderzoeken.

Volgens Gea Broekema, directeur van Alzheimer Nederland, negeren patiënten en huisartsen vaak te lang de mogelijkheid van een beginnende dementie. Angst, schaamte en negatieve beeldvorming spelen daarbij bij patiënten een rol. Op dementie berust nog steeds een taboe. „Het is zoals vroeger met kanker. Mensen spraken van ’k’ als het daarover ging.” Ook huisartsen doen vaak liever zo lang mogelijk alsof er niets aan de hand is. „Ook zij denken dat er toch niets aan te doen valt”, aldus Broekema.

Professor Philip Scheltens, directeur van het Alzheimer Centrum Amsterdam, liet zien dat patiënten zeer gebaat zijn bij een vroege diagnose. Die is onder meer mogelijk dankzij moderne technieken als MRI- en PET-scans en onderzoek van het hersenvocht. Voordeel van een vroege diagnose is dat er een einde komt aan kwellende onzekerheid bij de patiënt: heb ik het wel of heb ik het niet? Bovendien kunnen9 patiënten dan tijdig maatregelen nemen voor hun verzorging in plaats van voort te sukkelen van crisis naar crisis.

Vroegtijdige behandeling met medicijnen die de ontwikkeling van de dementie vertragen en de symptomen bestrijden, is ook van belang met het oog op het verwachte tekort aan werkers in de gezondheidszorg. Hoe langer patiënten zich thuis met hulp van familie en vrienden kunnen redden, des te beter het is, aldus Scheltens.

De campagne wordt gesteund door de verzekeraars Agis en Menzis. Beide verzekeraars werken aan de ontwikkeling van regionale programma’s ter ondersteuning van dementiepatiënten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden