Star Wars

Dit moet hét Star Wars-jaar worden. Eind mei draait 'Episode III: The Sith Lords' in de bioscopen, waarmee de zesdelige sciencefictionreeks wordt afgerond. Beetje vreemd misschien om met deel drie een zesdelige reeks te eindigen, maar regisseur George Lucas besloot in de jaren '70 om eerst de delen 4, 5 en 6 te maken. Hij twijfelde of Star Wars een succes zou worden. De rest is geschiedenis. Eind jaren '90 werden deel 1, 2 en 3 gemaakt.

Het universum van Star Wars inzichtelijk maken, is onbegonnen werk. Het verhaal draait om Anakin Skywalker. Hij is Jedi, een soort kosmische ridder met bovennatuurlijke krachten die op het slechte pad belandt. Centrale vraag: hoe is dat zo gekomen? Maar Star Wars is veel meer. Er zijn boeken over vol geschreven sinds de eerste film in 1977 uitkwam. Fans discussiëren dagelijks op internetfora.

Het Star Wars-gevoel in een fatsoenlijke game gieten, is dan ook geen sinecure. Ruim tien titels zijn er inmiddels op de markt, waarvan de kwaliteit varieert van volstrekte bagger tot absoluut top. De roleplaying-game (RPG) Knights of the Old Republic (Kotor) behoorde in 2003 tot de laatste categorie. In een RPG kies je een karakter en ga je met dat personage op pad om mysteries te ontrafelen en vijanden te verslaan. Je personage ontwikkelt zich tijdens het spel door opdrachten te voltooien, gesprekken te voeren, vijanden te verslaan en voorwerpen te ontdekken of te verhandelen.

Kotor voerde dat kunstje tot in de perfectie uit. Hoewel je niet met bekende personages uit de film speelde, maar zelf een Jedi moest 'opbouwen', had het verhaal massa's diepgang en was er de geniale vinding van light- en darkside. Door de keuzes die je tijdens het spelen maakt, kun je een goede of slechte Jedi worden. Dat is een geleidelijk proces. Als je telkens besluit iemand in elkaar te stampen, terwijl deze juist om je hulp vraagt, vergaar je dark-side points. Als je de brave Hendrik uithangt en iedere stakker vriendelijk bejegent, win je lightside points. Die dark- of lightstatus heeft vervolgens weer invloed op je omgeving en het spelverloop.

Dit alles zorgde voor een complete speelervaring. Onlangs kwam Kotor II uit, met als ondertitel The Sith Lords. Gelukkig is er niets veranderd aan de speelbaarheid en de overzichtelijke menu's waarmee je de vele opties van het spel kunt benutten. Het is zelfs gelukt om in deel II nog meer diepgang te persen.

Naast je keuze om het donkere of lichte pad op te gaan, speelt nu ook 'invloed' een subtiele rol. Op je missies word je begeleid door bondgenoten als de mystieke Kreia of de lompe zeursoldaat Atton. Door in onderlinge gesprekken leiderschap te tonen, win je bij hen aan invloed. De mate van invloed op teamleden heeft ook effect op het spelverloop.

Tel de prachtige omgevingen, de humor en de verrassende plotwendingen erbij op en Kotor II is op alle fronten geslaagd. Dat het erg lijkt op z'n voorganger is in dit geval alleen maar een zegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden