Stap van studio naar podium gaat Moby ditmaal moeilijk af

Moby
Gezien: ma 30/5, Melkweg/ The Max (Amsterdam). Nogmaals: 3/6 in Botanique (Brussel), 19/6 in Mundial (Tilburg). Cd: Destroyed (Little Idiot).

Moby, alias Richard Melville Hall, vernoemde zich naar 'Moby Dick', de creatie van Herman Melville van wie hij vermoedelijk afstamt. De techno-muzikant uit New York ontpopte zich in twee decennia van een gretige guppie tot een even beroemde walvis. Met gemak had Moby Ahoy kunnen vullen, wellicht zelfs de Arena, zo snel waren de kaartjes voor zijn Melkweg-concert uitverkocht. Met zijn eigenzinnige oeuvre, dat uitwaaiert van verstilde ambient naar uitgelaten gospel, disco en pop, veroverde hij een breed publiek, èn de reclamewereld. Menig spotje werd voorzien van een Moby-sample. Ook artiesten als David Bowie en The Beasty Boys benutten zijn unieke remix-kwaliteiten. Die sprankelende creativiteit ontbrak maandag tijdens een concert dat blaakte van opgepepte energie, maar sneefde in overdaad en richtingloosheid.

De theorie dat 10.000 uren oefening tot uitzonderlijke prestaties kunnen leiden was lange tijd op hem van toepassing. Op zijn negende begon Moby (1965) te musiceren, veertien jaar oud leidde hij een punkbandje en tijdens zijn filosofiestudie was Moby actief als dj. Na zijn debuut met de single 'Go' (1990) ontpopte hij zich tot een veelgevraagd producer en invloedrijk techno-vernieuwer die de grenzen van de digitale revolutie verkende. Collega's als The Orb en The Aphex Twin liet hij achter zich toen het album 'Play' (1999) verscheen. Oude blues- en gospelnummers werden springlevend dankzij de magische Moby-touch. Die ontbreekt op het recent verschenen 'Destroyed' dat merendeels leunt op techno-grooves zonder sprankel.

De stap van studio naar podium, zelfs na 3000 concerten, omgerekend nogmaals goed voor 10.000 uur, ging hem in de Melkweg moeilijk af. Stuiterend over het podium, gitaar in de hand, dan weer roffelend op conga's stak Moby's uiterlijk vertoon schril af bij de vanzelfsprekende performance van zangeres Joy Malcolm. Als een tweede Tina Turner gaf zij de songs van 'Play' verve en vaart. Zodoende groeiden 'Why Does My Heart Feel So Bad?' en 'Porcelain' uit tot schaarse hoogtepunten. Desondanks blijft Moby een witte walvis in de grauwe popzee. Al was het maar wegens de essays, afgedrukt in de cd-boekjes, waarmee hij zijn fans aanspreekt op thema's als religie, voedsel en vervuiling. Een filosoof als popmuzikant? It must be Moby!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden