Stap over je schaamte heen en stap op de leerkracht af

Ondersteun je kind bij het maken van huiswerk, zegt school. Maar wat als de moeder zelf de rekensommen niet begrijpt?

Met een knoop in haar maag ziet de moeder op het schoolplein haar achtstegroeper aan komen rennen, met velletjes huiswerk in de hand. Die krijgen ze tegenwoordig vaker mee naar huis. Want, zegt school, uit onderzoek blijkt dat kinderen van wie de ouders thuis betrokken zijn bij hun schoolwerk, betere prestaties leveren. Dat wil deze moeder natuurlijk ook voor háár kind: mooie cijfers voor rekenen en taal. Maar er is een probleem waar ze zich behoorlijk voor schaamt: ze snapt zelf niets van die rekensommen. Hoe kan ze haar kind daar dan toch goed in begeleiden?

Op veel scholen is het rekenonderwijs niet meer te vergelijken met hoe ouders zelf hebben leren rekenen, weet Frederik Smit, die zich bij ITS expertisecentrum Ouders, School en Buurt bezighoudt met onderzoek naar ouderbetrokkenheid. Hij snapt het dilemma van deze ouder heel goed.

"In het voortgezet onderwijs zit de helft van de ouders met de handen in het haar omdat ze niet snappen wat hun kind bij wiskunde of scheikunde precies doet. Stap je over de schaamte heen en praat je er met andere ouders over, dan zal je er versteld van staan hoeveel mensen met hetzelfde worstelen."

Maar betrokken zijn betekent echt niet dat ouders de rol van de leerkracht over moeten nemen, zegt Smit, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

"In de ideale situatie gaan ouder en kind samen op ontdekkingsreis tijdens het leren. Het is zinvol als ouders belangstelling tonen voor het schoolwerk van hun kind. Ga erbij zitten, vraag waar hij of zij mee bezig is. Til er niet te zwaar aan, ga er vooral lichtvoetig mee om. Draai de rollen om door je kind om uitleg te vragen over wat hij geleerd heeft, omdat jij vroeger waarschijnlijk op een andere manier hebt leren rekenen."

Door de uitleg van het kind kan de ouder zicht krijgen op wat het kind wel of niet begrijpt. Komt zoon of dochter daar niet uit en heeft hij wel wat ondersteuning nodig, stap dan met al je schaamte op de leerkracht af, adviseert Carolien Gravesteijn, lector ouderschap en ouderbegeleiding aan de Hogeschool Leiden.

"Vraag wat de bedoeling van dat huiswerk precies is. Wat verwachten jullie van mij als ouder? Als jullie verwachten dat ik help bij het huiswerk, dan verwacht ik dat jullie op de website aangeven hoe ik dat kan doen en wat de richtlijnen zijn. Op het moment dat een moeder dit bespreekbaar maakt, zal ze waarschijnlijk horen dat het niet de bedoeling is dat ze als een leerkracht intensief aan het rekenen moet slaan."

Gravesteijn is bang dat ouders steeds meer taken op hun bordje krijgen en dat is niet de bedoeling. "De belangrijkste factor voor succes is de relatie tussen ouder, kind en leraar. Onderzoek toont aan dat de relatie die de leraar met het kind heeft van positieve invloed is op de relatie tussen de leraar en de ouder. Omgekeerd is dit ook het geval: een goede relatie tussen ouder en leraar heeft een positieve invloed op de leraar-kindrelatie en op de ontwikkeling van kinderen."

Betrokken zijn is ook loslaten, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, zegt Frederik Smit.

"Huiswerk is per definitie bedoeld om het kind zelf te leren nadenken en plannen. Als ouder kun je inschatten in hoeverre zoon of dochter actieve begeleiding nodig heeft. Op de basisschool heeft het meestal een voorbereidende functie op het voortgezet onderwijs. En krijgen kinderen schoolwerk mee om thuis te laten zien waar ze mee bezig zijn. Of omdat ze toch in bepaalde vakken extra moeten oefenen. Er is maar één manier om erachter te komen wat hier de bedoeling is en wat van de ouder wordt verwacht: door erover in gesprek te gaan met school."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden