Staking treft Schiphol nauwelijks

In Frankrijk wel veel overlast door acties piloten. Premier Valls: Dit is slecht voor ons imago.

VAN ONZE REDACTIE ECONOMIE

Luchthaven Schiphol heeft geen last van de stakingsacties van de piloten van Air France. Alleen de vluchten van en naar Marseille (drie in totaal) gingen maandag niet door. Alle overige vluchten van Air France wel.

Ook dinsdag, de tweede dag van de staking, bleef de invloed van de stakingen op het reilen en zeilen van de Amsterdamse luchthaven beperkt. Naast de vluchten van en naar Marseille werden in totaal vijf vluchten van en naar Londen gecancelled. Gisteren gingen de acht vluchten van Air France naar Londen wel gewoon door.

In totaal vertrokken gisteren en eergisteren ruim 240 vluchten met een Air France-label vanuit Schiphol. Maar dat wil niet zeggen dat ze werden uitgevoerd door niet stakende piloten van de Franse luchtvaartmaatschappij. Air France en KLM werken nauw samen en veel vluchten die een Air France-label hebben, zijn in feite KLM-vluchten die ook bij Air France kunnen worden geboekt. Een zegsman van KLM zegt niet te weten hoeveel van die ruim 240 vluchten werden uitgevoerd door KLM en hoeveel door piloten van Air France die gewoon doorwerkten.

Ook KLM zegt weinig last te hebben van de staking. Reizigers die bij KLM hebben geboekt en een deel van hun reistraject met een vliegtuig van Air France zouden afleggen, worden omgeboekt, zegt een woordvoerder. De staking hakt er in Frankrijk steviger in. Zo'n 60 procent van de AirFrance-vluchten ging gisteren niet door.

De Franse premier Valls riep de stakers op hun acties te beëindigen. Hij vindt het ongepast dat een relatief kleine groep mensen ervoor zorgt dat een land niet bereikbaar is. Hij verklaarde daarnaast dat de staking het imago van Frankrijk niet ten goede komt. De Franse staat heeft een belang van 15,9 procent in Air France-KLM. De schade van de acties wordt geraamd op 15 miljoen euro per stakingsdag.

De staking is een protest tegen de plannen van de directie van Air France-KLM om dochter Transavia, de prijsvechter van het concern, sterk uit te breiden.

De piloten vrezen dat Transavia gaat operen vanuit landen waar de arbeidsvoorwaarden minder goed zijn dan in Frankrijk. Ze vrezen ook dat Transavia in Frankrijk zelf vluchten van Air France zal overnemen.

Volgens de Franse krant Le Monde geldt de verontwaardiging van de piloten niet zo zeer hun salariëring, maar vooral hun andere arbeidsvoorwaarden. Piloten van prijsvechters vliegen meer uren en hebben minder rusttijd tussen twee vluchten dan hun collega's van traditionele luchtvaartmaatschappijen. Ook hun secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minder goudgerand.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden