Staking KLM uitgesteld, onrust blijft

ANALYSE Van de rechter mag het grondpersoneel van KLM nog niet staken. Maar het imago van de luchtvaartmaatschappij lijdt wel al onder de onrust.

Het imago van KLM als bedrijf dat voortvarend kosten bespaart zonder al te veel onrust bij het personeel staat onder druk. Dat maakt het voor KLM-topman Pieter Elbers moeilijker om te opereren binnen moederbedrijf Air France-KLM. Dat de rechter gisteren uitsprak dat het grondpersoneel nog niet mag staken - daarover wordt volgende week donderdag uitspraak gedaan - verandert daar niets aan.

KLM en de vakcentrale FNV kunnen het niet eens worden over een nieuwe cao. De FNV wilde daarom na enkele kleinere acties gisteravond anderhalf uur gaan staken. Tussen de 100 en 200 man zouden het werk neerleggen, met vertragingen en problemen met bagage tot gevolg.

KLM ziet zich genoodzaakt de arbeidsvoorwaarden verder te versoberen om de concurrentie te kunnen bijbenen. De luchtvaartmaatschappij heeft last van de prijsvechters Easyjet en Ryanair op de korte vluchten en van golfmaatschappijen Etihad en Emirates op de lange afstanden. De FNV vindt het na jaren van versobering welletjes. "Wij trekken nu een streep in het zand", zei vakbondsbestuurder Zakaria Boufangacha gisteren.

De opstelling van de FNV is KLM een doorn in het oog. Niet voor niets zei KLM-topman Elbers eerder dat de acties van de FNV niet passen bij de KLM-mentaliteit. De luchtvaartmaatschappij laat zich er binnen het moederbedrijf Air France-KLM graag op voorstaan dat het via de Nederlandse overlegcultuur besparingen realiseert zonder al te veel arbeidsonrust. Bij Air France daarentegen is het personeel meer dan bereid om het werk neer te leggen om de bezuinigingsdrift van het bedrijf een halt toe te roepen.

Maar nu het conflict tussen KLM en FNV steeds hoger oploopt, dreigen ook bij het nuchtere Nederlandse bedrijf Franse toestanden, met niet alleen imagoschade maar ook met financiële schade. Als de staking van slechts anderhalf uur gisteren niet was verboden had die volgens de KLM 3 tot 4 miljoen euro gekost.

Mocht de rechter de staking uiteindelijk alsnog toestaan, dan wordt het voor Elbers lastiger om de belangen van de luchtvaartmaatschappij intern te verdedigen. Vorig jaar wist KLM te voorkomen dat er geld uit Amstelveen werd overgeheveld naar Parijs. Ook kreeg Elbers het voor elkaar de zeggenschap over prijsvechter Transavia te behouden. Het beslechten van zulke interne discussies kan een stuk lastiger worden als KLM niet meer het braafste dochterbedrijf is.

De FNV reageerde gisteren teleurgesteld op de uitkomst van het kort geding en gaat zich beraden. De vakbond hamert er onder meer op dat er meer vaste contracten moeten komen. Boufangacha wijst erop dat KLM wel degelijk goede resultaten heeft behaald. "Dat wordt niet altijd gezien, omdat de resultaten op één hoop worden gegooid met die van Air France."

KLM toonde zich gisteren tevreden met het besluit van de rechter. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij herhaalde dat de FNV de enige van de vijf betrokken vakbonden is die tot acties is overgegaan. "De andere bonden hebben ons voorstel voorgelegd aan hun leden", aldus de woordvoerder.

Schiphol treft het niet deze week

Schiphol heeft het de afgelopen week niet makkelijk. De bereikbaarheid van de luchthaven laat te wensen over. Dat komt doordat er nog altijd veiligheidscontroles zijn vanwege een dreigingssignaal dat vrijdag binnenkwam. De marechaussee doet steekproefsgewijze controles op de A4, waardoor er files kunnen ontstaan. Per trein is de luchthaven ook minder goed te bereiken vanwege grootscheepse werkzaamheden van ProRail aan het spoor rond station Amsterdam Zuid.

En dan had Schiphol de afgelopen dagen ook nog pech met het bagagesysteem. Door storingen bleven afgelopen weekend 9000 koffers en afgelopen dinsdag 6000 koffers achter op de luchthaven. Schiphol schaarde zich gisteren achter het kort geding van KLM tegen de FNV. De luchthaven vreesde dat de veiligheid door de staking in het geding zou komen en dat de overlast voor reizigers 'disproportioneel' zou zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden