Staking / Geen chaos door flexibele reiziger

Relatieve rust op de weg, uitgestorven stations: Nederland heeft soepel gereageerd op de staking van het openbaar vervoer. Precies zoals Karel Brookhuis, hoogleraar vervoerspsychoHlogie, had verwacht.

AMSTERDAM - ,,De bonden zijn zo verstandig geweest royaal van tevoren, grootscheeps bekend te maken dat er gestaakt zou worden'', zegt Karel Brookhuis, hoogleraar vervoerspsychologie. Want wanneer gaat het mis: bij onverwachte tegenslagen, zoals een file op een ongebruikelijk tijdstip. ,,Dan trappen mensen daarna het gaspedaal wat dieper in om nog op tijd te komen. Met als gevolg een grotere kans op brokken.''

Zo niet gisteren. De verkeerspolitie had tweemaal zoveel surveillanceauto's ingezet als gebruikelijk, met hulp van de spoorwegpolitie. Maar extra ongelukken deden zich niet voor, meldt het Korps Landelijke Politiediensten, door het droge weer én door het rustige rijgedrag. Veel forenzen gingen eerder van huis, waardoor de ochtendspits al om kwart voor acht op zijn hoogtepunt was, drie kwartier eerder dan op een doorsnee donderdag. Er stonden toen vijftig files met een totale lengte van 232 kilometer -slechts dertig kilometer meer dan gebruikelijk.

,,Reizigers passen hun plannen aan'', zegt Brookhuis. Zie de A10, de ringweg rond Amsterdam. Die werd in 2001 wekenlang afgesloten voor een grote opknapbeurt. De voorspelde verkeerschaos bleef uit. Omdat mensen op andere tijden reisden, een andere route kozen of ergens anders naar toe gingen. Zoals Brookhuis, die een vergadering verplaatste van Amsterdam naar Soesterberg.

Kennelijk reageerden reizigers gisteren al even flexibel. Het was niet alleen relatief rustig op de weg, de treinstations waren uitgestorven. Connexxion stuurde aanvankelijk nog wel bussen de deur uit, maar bij de haltes stonden vrijwel geen reizigers. Vakantiegangers en reizigers kwamen op tijd -of veel te vroeg- aan op luchthaven Schiphol, met de auto, de taxi of 's nachts met de laatste trein.

Brookhuis werkt bij de universiteiten in Delft en Groningen. Gewoonlijk reist hij elke donderdag met de trein naar Delft. Gisteren was hij voor 'Delft' aan het werk, maar wel in zijn werkkamer in Groningen -waar hij net als altijd met de fiets naar toe ging. Veel universitaire collega's werkten thuis, weet hij, wat ze ook wel eens lekker vonden. Degenen die echt op pad moesten, stapten bij elkaar in de auto. ,,Vonden ze ook wel eens leuk: jongetjes onder elkaar.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden