Stadsvervoer maakt nu winst

Bus en metro zien inkomsten stijgen doordat zwartrijden moeilijker is geworden

Door het toegenomen aantal betalende reizigers kunnen vervoersbedrijven in de grote steden met minder subsidie toe. De RET in Rotterdam wil de trams en metro's vanaf 2017 zonder regionale subsidie laten rijden. Ook de HTM is van plan om in de toekomst subsidieloos te opereren; wanneer en hoe weet de Haagse vervoerder nog niet.

In Rotterdam groeit het aantal reizigers dat gebruik maakt van de metro gestaag, vorig jaar opnieuw met 5 procent. Sinds de invoering van de ov-chipkaart in 2009 is het aantal zwartrijders in het Rotterdamse openbaar vervoer gedaald van 12 procent naar nog geen 1 procent. Doordat de poortjes naar de metrostations gesloten zijn, is het bijna onmogelijk de metro in te komen zonder te betalen.

De RET liep in het verleden dagelijks zo'n 60.000 euro aan inkomsten mis door zwartrijders, zegt een woordvoerster. De afgelopen jaren steeg het aantal reizigers op de RandstadRail tussen Rotterdam en Den Haag fors: van 10.000 naar 40.000. Mede dankzij deze ontwikkelingen heeft de RET over twee jaar de 40 miljoen euro subsidie die het van de metropoolregio Den Haag-Rotterdam krijgt, niet meer nodig. De winst die het bedrijf maakt, wil het straks in de kas van de metropoolregio storten.

Ook investeerde de RET de afgelopen jaren in nieuw materieel. Oude metro- en tramstellen werden afgedankt, en daar kwamen luxere wagons voor terug. Volgens de stadsvervoerder reizen daarom niet langer alleen jongeren en ouderen zonder auto met het openbaar vervoer, maar ook 'mannen met pakken en een aktetas'.

Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB moet subsidie inleveren: van de 102 miljoen euro die het in 2012 kreeg naar 36 miljoen euro in 2024. Ook in Amsterdam groeit het aantal reizigers in het openbaar vervoer en neemt het aantal zwartrijders af. Volgens een woordvoerster is het echter niet mogelijk om één-op-één een verband te leggen tussen het aantal reizigers en die subsidiekorting. Ook blijft de vervoerder voorlopig subsidie nodig hebben. De afspraken die in Amsterdam zijn gemaakt, zijn volgens haar niet te vergelijken met die in Rotterdam.

De Haagse HTM werkt aan haar aanbieding voor de concessie van eind volgend jaar. Als de HTM die binnenhaalt, mag het tot 2026 het vervoer in Den Haag exploiteren. Tijdens die periode wil het, net als de RET, subsidieloos gaan draaien. Maar wanneer dat zal zijn, kan een woordvoerster nog niet zeggen. "We zijn nu in kaart aan het brengen hoeveel reizigers wij verwachten te ontvangen en hoe dat aantal zal groeien."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden