Stadsfiets met stuurslot

Hij ziet er snel en hip uit, de nieuwe stadsfiets die Giant volgende week presenteert op de FietsRai in Amsterdam.

Nog geen halfjaar geleden was dit het afstudeerwerkstuk van Basten Leijh, aan de afdeling 'Man and Mobility' van de Design Academy Eindhoven, nu ligt mogelijk een toekomst als industrieel product in het verschiet -de droom van iedere jonge industrieel ontwerper. De fietsindustrie, altijd op zoek naar noviteiten, zal met dit ontwerp niet alleen een modieuze maar ook een functionele fiets aan het assortiment toevoegen, een fiets die bovendien niet te stelen is.

Basten Leijh wilde de ideale stadsfiets ontwerpen, een fiets die moeilijk te stelen is en makkelijk te stallen, waar veel op vervoerd kan worden en waarbij je niet langdurig met sloten hoeft te rommelen, terwijl de onzekerheid blijft of hij er nog wel staat. Hij legde zijn oor te luisteren bij de doorsnee stadsfietser, bij fietsenmakers, winkeliers en fabrikanten, en kwam zo tot een lijst van verbeterpunten aan de stadsfiets. Het resultaat van zijn werk is een opvallende verschijning, die comfortabel rijdt. Leijh: ,,Het is het type BMX, maar met de elegante houding van een omafiets -rechtop en met goed zicht op het verkeer.''

De banden zijn klein en breed (20inch), het frame ziet er robuust maar gestroomlijnd uit. Er zit geen onderdeel te veel aan. Voorop, aan het stuur, past een ruime fietstas waar de weekboodschappen voor een tweepersoonshuishouden makkelijk in passen -de afneembare tas is lichter en praktischer dan het bagagerek dat tegenwoordig veel gebruikt wordt. De centrale stang van het frame (waarin het voorlicht geïntegreerd is) loopt ver naar voren door, tot over het spatbord. Hierop rust de fietstas van waterdicht (vrachtwagen)zeildoek, waarvan de bodem zich om de stang heen klemt.

Maar het bijzonderste is het stuur, dat in zijn geheel van de voorvork gehaald kan worden en dan in één beweging als beugelslot aan een fietsrek geklikt kan worden. Wie de moeite neemt het slot door te zagen heeft een fiets zonder stuur -die onverkoopbaar is.

Om het de stadsbewoner mogelijk te maken de fiets thuis in een smalle gang te stallen, zijn de trappers inklapbaar zodat-ie nog maar weinig ruimte inneemt. Aardig is ook dat de ontwerper rekening hield met de bruggen, hekjes en lantarenpalen waar zijn rijwiel vaak aan vastgehaakt zal worden. ,,Ik heb die fiets aldoor in de stad als omgeving gezien. Het is de bedoeling dat het totale stuur een rubberlaag krijgt, zodat je de stad zo min mogelijk beschadigt als je het slot aan een brugleuning of ander straatmeubilair vastmaakt.''

Dankzij de betere vouwfietsen weten we inmiddels dat fietsen met kleine wielen heel prettig kunnen rijden, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Bovendien zijn kleine wielen compact en sterker. De fiets past in ieder fietsenrek omdat hij weinig ruimte nodig heeft. Dankzij de standaard en de inklapbare trappers hoeft hij nooit ergens tegenaan te leunen. Er zullen nog wat details aan het ontwerp verbeterd moeten worden: zo heeft de fiets nog geen reflector en achterlicht. Basten Leijh heeft echter alle oplossingen al op een rijtje.

In Nederland kreeg Leijh al heel veel positieve reacties, maar of er internationaal ook belangstelling voor deze stadsfiets zal zijn, valt moeilijk te voorspellen. De diefstalgevoeligheid van rijwielen is tenslotte een typisch Nederlands fenomeen. Omdat de fiets klein, compact, hip en innovatief is, geef ik hem in het buitenland wel een goede kans -zeker als fabrikant Giant er zijn naam en kwaliteit aan verbindt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden