Stadscowboy kan niet zonder leer

(Trouw)

Volgens trendgoeroe Lidewij Edelkoort groeit de belangstelling voor het country & western-gevoel. Daar hoort natuurlijk leer bij, echt of nep.

De belangstelling voor leer én nepleer blijft stijgen. Naast gebruikelijke items zoals schoenen, tassen en riemen zijn er steeds meer confectielabels die kledingstukken van leer in hun collectie opnemen. Van de voordelige Dyanne (onder andere via Wehkamp) en C & A, tot de middenmoter Esprit en de meer exclusieve Mart Visser Collectie. Die trend is al langer op de internationale catwalks zichtbaar. De Haagse modewinkel ’Daens’ verkoopt onder meer kleding van de Belgische ontwerpster Veronique Branquinho. Eigenaresse Pauline van Gemert: „Deze winter bracht Branquinho prachtige kalfsleren damesjasjes en geplooide rokken met een heel bijzondere coupe. En ze had rechte, leggingachtige broeken die op het eerste gezicht van leer lijken, maar juist van kunststof zijn gemaakt! Ook voor aanstaande zomer komt ze met veel nepleer.”

Leren eyecatchers zoals knotsgrote riemen en opvallende tassen ontbreken bij geen enkele internationaal opererende ontwerper. We zijn dus kennelijk toe aan (nep)leer. Trendgoeroe Lidewij Edelkoort verbindt die belangstelling met een ’Country en Western’-gevoel, waarbij leer en suède een belangrijke rol spelen. De daarbij behorende trefwoorden zoals stoer, ruig, vrijheid, duurzaam en eerlijk zijn moeiteloos door te koppelen naar leer. Ook onze interesse voor natuurlijke materialen, liefst met ’karakter en uitstraling’, maakt leer tot meer. Van Gemert: „Leer gaat leven door het dragen. In tegenstelling tot ons lijf is het met leer: hoe ouder hoe beter. En leer kan ook juist heel elegant zijn”.

Lange tijd leken alle leren jasjes op elkaar en modisch gezien viel er weinig aan te beleven. Die tijd is voorbij. Het Nederlandse hippe leerlabel Goosecraft (’ontworpen voor individuen die authenticiteit zoeken’) is opgericht in 2006 en heeft inmiddels al meer dan 200 verkooppunten in Nederland en ruim 60 in het buitenland. Zij weten hun leren kleding voor mannen, vrouwen én kinderen een moderne twist te geven die enorm aanslaat. Hun voorkeur gaat deze zomer uit naar zacht en soepel leer van nauwkeurig geselecteerde schaapsoorten. Niet elke leersoort is geschikt voor kleding. Over het algemeen worden voor soepele kledingstukken de dunnere leersoorten gebruikt (varkens-, geiten en kalfsleer). Het dikkere rund- en buffelleer wordt vooral verwerkt in schoenen, riemen en stevige tassen. Islamitische consumenten willen liever geen varkensleren spullen.

Het Duitse tassenmerk Bree speelt daar handig op in met hun Times-collectie. De Nederlandse vertegenwoordiger Wim Derksen meldt: „Deze tassen zijn vervaardigd van een volvette rundleer kwaliteit. En ook de voering wordt gemaakt van rundleer. Normaal gesproken verwerken fabrikanten pigskin voor de binnenkant. Met deze oplossing kunnen ook dames en heren van islamitische afkomst genieten van deze wannahaves”. Ook de Nederlandse tassenontwerpster Carmen Gloudemans verwerkt in haar tassenlijn Tesj soms van binnen en buiten rundleer. Haar overwegingen zijn echter louter van esthetische aard. Gloudemans: „Voor mijn vorige collectie trof ik bij een leverancier fraai rundleer dat bedrukt was met ruitjes en mooi rundleer met gaatjespatronen. Dat vond ik leuk en verrassend voor de voering. Maar voor mijn huidige collectie heb ik een heel zachte uni varkenssuède gekozen”.

Want ook in leer zijn trends. Momenteel is naast glad en soepel en glad en stug, vooral reptielenleer in opkomst: krokodil-, python en alligator. Dit type leer heeft een meer unieke structuur dan het doorsnee varkens- of rundleer en sluit zodoende perfect aan bij onze interesse voor producten die iets eigens, iets persoonlijks vertegenwoordigen. Een gave gekweekte krokodillenhuid kost ongeveer achtduizend euro. Een designerjasje van dit materiaal komt al gauw op een kleine veertigduizend euro. Daar is in Nederland geen markt voor. Tassen, schoenen en riemen vragen minder materiaal, maar ook daarvoor is in Nederland de afzet beperkt. Net als met bont kiezen we toch liever voor nep. En dat is er nu in overvloed. De suggestie van de toepassing van een reptielenhuid vinden we niet zozeer in kledingstukken, maar vooral in schoenen en tassen. Luxe tassenlabel Picard brengt glimmende imitatie python en krokodil varianten tussen de 100 en 300 euro. Voor minder hoogstaande merken ben je goedkoper uit. Bij het super voordelige Ierse confectieconcern ’Primark’, dat deze winter zijn eerste Nederlandse vestiging opende in het Rotterdamse mega shoppingcenter Alexandrium, hangen de rekken vol forse, kleurige imitatie krokodillentassen. Voor een tientje vliegen ze weg. Bij gerenommeerde veilinghuizen kun je nu voor een fractie van de oorspronkelijke prijs originele stukken kopen. Een naar Grace Kelly vernoemde chocoladebruine krokodillenleren tas van Hermès uit 1962 werd onlangs op een Londense veiling afgehamerd op 3600 pond. Vier jaar geleden moest daar minstens een derde bij worden opgeteld. Twee andere croco exemplaren uit de jaren tachtig en negentig (richtprijs 8.000 en 12.000 pond) bleven onverkocht. De crisis is vooral in dit segment goed voelbaar.

Reptielendessins lijken vooral de damesaccessoires te overheersen. Slechts sporadisch duiken herenschoenen en -tassen van (imitatie)slangen- en alligatorleer op. Mannen houden het liever bij gewoon, degelijk, leer, zonder al te veel poespas. Toch zijn verschuivingen waarneembaar. Herenmodellen op de catwalks zeulen steeds vaker een grote, bij voorkeur leren, tas met zich mee. En in de eersteklas treincoupés signaleren we regelmatig mannen met een opvallende aktetas van exclusief struisvogel- of kangoeroeleer. De chique stadscowboy rukt op.

(Trouw)
Pump met pythonprint van Fred de la Bretoniÿre. (Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden