Stadler weet raad met spoedbestelling

Zwitserse treinenbouwer levert eind maart de eerste nieuwe sprinter af in Nederland

Hoe schakel je de concurrentie in een klap uit in de wereld van het treinen bouwen? Niet door de allersnelste, meest hypermoderne trein ooit te fabriceren, maar door een beproefd model enigszins - maar niet al te veel - aan te passen aan de wensen van de klant. En door supersnel te produceren.

Zo haalde het Zwitserse bedrijf Stadler december 2014 de spoedbestelling binnen voor 58 NS-sprinters. Concurrenten waren er niet, geen bouwer kon binnen twee jaar het gewenste aantal produceren. Ook CAF niet, het Spaanse bedrijf dat een eerdere aanbesteding had gewonnen om voor de NS sprinters te bouwen die in 2018 klaar moeten zijn. En dus levert Stadler eind deze maand de eerste nieuwe sprinter af in Nederland.

Stadler bouwt zijn treinen modulair, vertelt Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl. Dat wil zeggen dat er niet voor elke opdrachtgever een nieuwe trein wordt ontworpen, maar dat het standaardmodel wordt aangepast. Zo kan er behalve voor de sprinteroptie die 160 km per uur kan, ook worden gekozen voor de intercityoptie die 200 km per uur rijdt. Verder is er de mogelijkheid om te kiezen voor meer deuren of voor langere wagons. "Maar er is ook weer niet al te veel keuze", zegt Van Kuyeren. "Juist doordat er niet al te veel variatie mogelijk is, kan Stadler de treinen snel produceren."

De Zwitserse treinenbouwer, die in 1976 werd opgericht door ingenieur Ernst Stadler, was lange tijd een bedrijf van bescheiden omvang. Toen Stadler in 1989 stierf, nam zijn vrouw het over, vertelt Dirk Jan Brakel, die Stadler in Nederland vertegenwoordigt. Zij gaf de dagelijkse leiding in handen van Peter Spuhler, die uiteindelijk ook het bedrijf kocht. Onder Spuhlers bewind is het bedrijf hard gegroeid. Naar verwachting draait het over 2016 een omzet van 2 miljard Zwitserse Frank (1,8 miljard euro).

Het model dat de NS heeft besteld, heet Flirt. Het is een nieuwe versie van het al langer geproduceerde model GTW. Daar rijden er al zo'n 131 van rond in Nederland, zegt Brakel. "Dat is ook een van de redenen dat we zo snel de treinen kunnen leveren, wij kennen het toelatingsproces in Nederland."

Wat ook hielp is dat Stadler al bezig was een serie Flirts te produceren voor NS-dochter Abellio, voor het traject Gouda-Alphen. "Het ontwerp lag eigenlijk al klaar."

Sinds het ongeluk in Dalfsen met een Stadler-trein en de frontale botsing van twee Stadler-treinen in Duitsland is er wel het een en ander te doen over de veiligheid van de treinmodellen. Brakel wijst erop dat de treinen voldoen aan alle normen en dat er in Dalfsen en Duitsland sprake was van uitzonderlijke situaties. "De treinen zijn erop getest dat ze een botsing met een vrachtauto bij een snelheid van 60 km per uur kunnen hebben. In Dalfsen was er sprake van een botsing met een hoogwerker, in Duitsland ging het waarschijnlijk mis door menselijk falen."

Treinen blijven nog vol

Met de komst van de eerste nieuwe sprinter eind deze maand, zijn de problemen met overvolle treinen nog niet opgelost. De nieuwe gaan op zijn vroegst pas in december rijden. Eerst moet er nog het een en ander gebeuren, zo laten de NS weten.

De treinen moeten nog uitgebreid getest worden op het Nederlandse spoor en toegelaten worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Ook moeten machinisten nog les krijgen om in de treinen te kunnen rijden.

Het werd de NS pas laat duidelijk dat ze deze extra sprinters nodig hadden, omdat de politiek na lang wikken en wegen uiteindelijk toch besloot de ov-studentenkaart te behouden. Alvast bestellen zonder zekerheid over het aantal reizigers durfde de NS niet, vanwege het debacle met de Fyra.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden