Stad Groningen wil centrum nog meer autovrij maken

Van onze correspondent

De Grote Markt, Vismarkt, Oosterstraat, Gelkingestraat en de Guldenstraat worden geheel autovrij. "De binnenstad is straks het domein van de voetganger, met fietsers en het openbaar vervoer als gast" , geeft wethouder F. Hasselaar (verkeer) de kern van ruim 33 miljoen gulden kostende plannen weer.

In de zeventiger jagen joeg het plan van Van den Berg de middenstand hoog in de gordijnen. Wethouder W. Smink (ruimtelijke ordening) verzekert dat de plannen ditmaal niet tot een verbeten strijd zullen leiden. "Het VCP werd 'overnight' ingevoerd. Wij hebben nu een radicaal andere aanpak en geenszins de bedoeling het plan er ten koste van alles en iedereen door te drukken. Als het op grote tegenstand stuit, zullen we onze ambities omlaag schroeven."

Het college zet niettemin hoog in. Het grootste deel van de binnenstad wordt autovrij en rond de binnenstad dient een autoluw gebied te komen. B en W zien zich tot deze drastische maatregelen genoopt om dichtslibben van de binnenstad te voorkomen en het aanbod van winkels te verbeteren. Wethouder Smink stelt een sombere diagnose van de huidige situatie. "Het stadshart slibt dicht met automobilisten die naar een parkeerplaats zoeken die er niet is. De Herestraat wordt overbewinkeld en de huurprijzen stijgen naar ongekende hoogten. Het gevolg is dat het winkelaanbod ernstig verschraalt. Ook het ruimtelijke beeld is erg chaotisch. Vele straten en pleinen liggen er verloederd bij."

Door de auto te weren ontstaat een gesloten, achtvormig winkel-wandelcircuit, dat meer kopers naar het stadshart moet lokken en de overvolle Herestraat dient te ontlasten. Het college hoopt zo ook exclusieve, hoogwaardige winkels naar de Martinistad te lokken.

Om de bereikbaarheid te garanderen wil het college verder aan de rand van de binnenstad drie nieuwe parkeervoorzieningen bouwen. Op het Damsterdiep (oost) en Westerhaven (west) komen twee grote parkeergarages en aan het Boterdiep (noord) een nieuw parkeerterrein. Ook bewoners van de binnenstad zullen hun auto daar moeten stallen, opdat het autoblik van straat verdwijnt. Nog slechts twee buslijnen, met milieuvriendelijke bussen zoals de aardgasbus, zullen de binnenstad doorsnijden.

Van cruciaal belang is volgens B en W de bouw van een groot complex met winkels en woningen, bovenop de parkeergarage op de Westerhaven. Dit complex, met plaats voor grote warenhuizen en mogelijk een mega-bioscoop, dient het zwaartepunt van het koopcentrum in meer westelijke richting te verleggen. De middenstand heeft zich uit angst voor concurrentie steeds hevig tegen dit project verzet, maar lijkt de strijdbijl te hebben begraven omdat ze er in de binnenstad het achtvormige wandelcircuit voor terug krijgt. De gemeenteraad zal zich in februari over de plannen uitspreken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden