Staatssecretaris Ross: Altijd een markt voor goed pastoraal product

AMERSFOORT - Staatsecretaris Ross-Van Dorp wil onderzoek laten doen naar de tevredenheid over en behoefte aan geestelijke verzorging onder bewoners, cliënten en patiënten in zorginstellingen. Ze reageerde daarmee op een onderzoek van Trouw, dat een groot tekort aan geestelijke verzorgers signaleert in ziekenhuizen en vooral in verpleeghuizen.

CDA-staatssecretaris van VWS Clemence Ross sprak op het symposium 'Product of Passie?' Van de Vereniging van Geestelijk Verzorgers in Zorginstellingen (VGVZ), gisteren in Amersfoort. De 280 aanwezigen - een kwart van alle geestelijke verzorgers in Nederland en een recordopkomst voor de VGVZ - beschouwden alleen al haar aanwezigheid als een steun in de rug.

Ross wijdde warme woorden aan het werk van de geestelijke verzorgers, maar ze wist er nog weinig raad mee. Veel ouderen zijn als de overleden koningin Juliana, zei Ross: ze hebben behoefte om te praten over ingrijpende gebeurtenissen, ziekte, overlijden.

Maar wie gaat die geestelijke verzorging bij de aanstaande invoering van de 'gemoderniseerde AWBZ' betalen? Ross stelde de aanwezigen gerust als het om de 'intramurale zorg' ging, de 'gewone' ziekenhuispatiënten, verpleeghuisbewoners en psychiatrische patiënten binnen de muren. Over de nieuwe trend - mensen die zolang mogelijk thuis blijven wonen en dáár zorg krijgen - bleef ze vaag.

Richart Huijzer, beleidsmedewerker van de VGVZ was toch blij. ,,In februari van dit jaar had ze alleen maar geld voor intramurale zorg. Nu zet ze de deur open voor de rest.''

Helderder dan Ross was de Nijmeegse neuroloog Mathé Prick, warm voorstander van geestelijke verzorging. Probleem was, zei hij, dat 'marktwerking om scherpe prijzen' vraagt en goede geestelijke verzorging juist 'concurreren moeilijk' maakt. De titel van het symposium was ontleend aan de aard van het werk. Humaniste Brecht Molenaar pleitte voor 'Passie', voor het heel bijzondere van geestelijke verzorging, die zich niet verliest in managerstaal, in het bedrijfsmatige en de behandelmodellen. Molenaar ziet vooral iets in het 'presentiemodel', een vrij nieuw fenomeen binnen de hulpverlening, waarbij aanwezigheid en dialoog vooropstaan.

Die benadering, vond Molenaars collega Cor Arends, was die van de heilige koe: gerespecteerd en met rust gelaten, maar niet echt serieus genomen. ,,Kom van je eiland af'', zei hij, draai mee in het medisch bedrijf en geef daar zo een menselijke maat aan.

De stammenstrijd is van acuut belang, want de geestelijke verzorger moet zichzelf gaan 'verkopen'. En hoe doe je dat het beste? Met de taal en methode van het zorgbedrijf, of met 'archaïsche taal' (Arends)?

De staatssecretaris laveerde tussen beide door. Ze wilde 'kwaliteit en kwantiteit combineren'. ,,Het gaat er niet om dat u in een systeem past, maar dat mensen tevreden zijn met u.''

En wie gaat dát betalen? ,,De mogelijkheden van de AWBZ'', waarschuwde Ross, ,,zijn niet onbegrensd.'' Het liefst ziet ze dat mensen hun eigen 'zorgpakket' samenstellen.

,,Waar hebben cliënten behoefte aan?'' vraagt Ross. Het antwoord daarop, en op die naar tevredenheid, dat 'moet nog uitgezocht'. Ross wil van partijgenoot Hans Hillen, voorzitter van het College van Zorgverzekeraars, weten hoe hij tegen vergoeding van geestelijke verzorging aankijkt.

Is dat werk nu passie of product? Ross gaf helder antwoord. ,,Een prima product kun je met passie verkopen. Dát is de manier om het te vermarkten. Als ú weet'', moedigde ze de VGVZ'ers aan, ,,waarom u ertoe doet, dan kan een spin doctor u vermarkten. Als klanten erom vragen, dan komt het met de financiering wel goed.''

De VGVZ werkt, zegt Huijzer, aan een eigen plan voor de financiering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden