'Staatshulp' moet Franse autofabriek in leven houden

Franse regering staat garant voor 7 miljard aan leningen Peugeot-Citroën

Op iedere auto die Peugeot verkoopt, lijdt de fabrikant een verlies van 350 euro. En dat is al jaren zo. Geen wonder dat PSA, eigenaar van zowel Peugeot als Citroën, het water tot aan de lippen staat. Gisteren schoot de Franse regering te hulp door garant te staan voor 7 miljard euro voor de herfinanciering van de schulden van de autofabrikant.

In ruil voor de overheidssteun eist de Franse regering dat Peugeot- Citroën minder werknemers ontslaat. Eerder kondigde het bedrijf namelijk aan ongeveer 10.000 banen te schrappen. Voor de Franse werknemers in de fabriek in Aulnay-sous-Bois, bij Parijs, is een eventuele verzachting van dat leed goed nieuws. Maar het bericht staat in schril contrast met de boodschap die de Belgische werknemers in Genk gisteren te horen kregen van hun Amerikaanse werkgever Ford: de fabriek in Genk, met 4300 werknemers, gaat dicht.

Zowel Ford als Peugeot kampt met een sterke daling van de vraag naar auto's. Ford, nummer 2 in Europa, verkocht de eerste negen maanden van dit jaar 12,6 procent minder auto's. Bij Peugeot was de afzet 13,7 procent lager.

Al vijf jaar gaat de verkoop achteruit, in de Europese fabrieken is daarom minder werk. Ook andere fabrikanten hebben daar last van. Naar schatting veertig op de honderd Europese fabrieken hebben te weinig opdrachten voor het personeel.

De Franse regering heeft op het Franse PSA meer invloed dan de Belgische regering op het Amerikaanse Ford. En in de Franse politieke cultuur is werkgelegenheid bij de eigen industrie belangrijk, zeker voor een socialistische regering.

Met PSA Peugeot-Citroën is ook afgesproken dat de aandeelhouders geen dividend krijgen en dat de directie afziet van uitbetaling van loon in de vorm van opties op aandelen.

De problemen van PSA Peugeot-Citroën zitten bij het onderdeel dat de verkoop van nieuwe auto's financiert. Onder meer acties waarbij klanten een auto kopen maar pas later hoeven te betalen, leiden tot voorfinanciering van het aankoopbedrag via Banque PSA Finance. Dit bankbedrijf van de autofabrikant heeft enorme schulden en moet bij banken 11 miljard euro herfinancieren. Doordat de regering garant staat voor 7 miljard, gaan de banken mogelijk akkoord.

De Fransen lopen het risico dat de Europese Commissie de garanties van de regering verbiedt. De Duitse deelstaat Nedersaksen, grootaandeelhouder van Volkswagen, tekende gisteren al protest aan. Maar volgens financieel directeur De Chatillon van PSA is alles in overeenstemming met de Europese regels. "Het is geen staatssteun, het is staatshulp. Wij konden op de kapitaalmarkt terecht tegen dezelfde voorwaarden."

De Europese Commissie wilde gisteren nog niet reageren op de overeenkomst tussen de Franse regering en Peugeot-Citroën.

Peugeot-Citroën lijdt iedere maand een verlies van 200 miljoen euro. Renault heeft ook te maken met dalende verkoopcijfers, maar maakt nog wel winst. Het bedrijf heeft het Roemeense Dacia onder de hoede genomen en dat merk verkoopt nog redelijk.

Peugeot-Citroën heeft samenwerking gezocht met General Motors/ Opel. Door samen auto's te ontwikkelen, hoopt het bedrijf kosten te besparen.

Volkswagen floreert
Waar Peugeot-Citroën het zwaar heeft, floreert het Volkswagen-concern. De VW-Groep verkocht in de eerste negen maanden van dit jaar ruim 700.000 meer auto's dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst van VW komt vooral uit Azië. In het kwakkelende Europa doet Volkswagen het beter dan concurrenten als Peugeot en Ford. Terwijl de gemiddelde autoverkoop van januari tot oktober zakte met 7 procent, bleef de daling bij de merken van VW-Groep beperkt tot 1,2 procent. Dochter Audi verkocht zelfs 4,8 procent meer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden