Staakgrage Fransen hinderen het luchtverkeer in heel Europa

De Fransen hebben schoon genoeg van de veelvuldige stakingen bij vliegtuigmaatschappij Air France-KLM.Beeld anp

Niet alleen alle Europese luchtvaartmaatschappijen, maar ook de Fransen zelf hebben inmiddels schoon genoeg van het alsmaar stakende Franse luchtvaartpersoneel.

Ditmaal waren het de Franse luchtverkeersleiders die zondag en vandaag het werk neerlegden. Sinds 2009 deden ze dit al 41 keer, claimt de Ierse maatschappij Ryanair, waarmee ze miljoenen passagiers dupeerden. Ook een feestje van KLM liep hier zondag door in de soep.

'Opnieuw een schandalige staking.' 'Het is chaos in Frankrijk.' 'Hoeveel schade hebben de stakingen van deze kaste ons bbp al toegebracht?' 'Wie betaalt de kosten van deze gijzelnemers? Wie neemt de verliezen van de luchtvaartmaatschappijen voor zijn rekeningen? En hoe zit dat met de reizigers?' Het is een kleine greep uit de honderden boze reacties op de websites van de Franse media. Fransen zijn bang dat Air France-KLM binnenkort niet meer bestaat, door toedoen van werknemers uit eigen land.

De Franse politicus en oud-premier François Fillon zei tegen zakenkrant Les Echos dat deze nieuwe gijzelneming van passagiers onacceptabel is. "Er moeten strenge regels komen om de voortgang van het publieke vervoer te verzekeren."

Vertragingen
De luchtverkeersleiders begonnen de staking op zondag, nadat vakbonden Unsa en CFDT hen daartoe hadden opgeroepen. Ze zijn boos vanwege 'het versneld verdwijnen van arbeidsplaatsen, het moeten werken met verouderde instrumenten en het gebrek aan investeringen'.

Door de acties liep de gemiddelde vertraging bij zes Franse vliegvelden op tot 40 minuten. Ook werden verschillende vluchten geannuleerd. Vandaag valt tot 30 procent van alle vluchten uit, wat vooral op de vliegvelden van Parijs (Orly en Roissy-Charles-de-Gaulle) en Marseille voor veel verstoring zorgt. Op Orly vertrok aan het begin van de middag slechts de helft van alle vluchten.

Maar de overlast is behalve in Frankrijk ook in andere delen van Europa merkbaar. Het Franse luchtruim is een belangrijke schakel in het vliegverkeer over het hele continent. Als de luchtverkeersleiders hun werk daar niet uitvoeren, kunnen luchtvaartmaatschappijen sommige toestellen niet over Frankrijk laten vliegen. Dat geldt vooral voor vluchten waarbij de daling al boven Frankrijk wordt ingezet.

Het Franse luchtruim ligt echter niet volledig plat, omdat niet alle vakbonden meedoen aan de acties. Maar op Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport hebben veel reizigers last van vertragingen en annuleringen. Reizigers wordt aangeraden voor vertrek actuele informatie op te vragen bij de luchtvaartmaatschappij of het vliegveld. Op Schiphol zijn sinds maandagmorgen vanaf middernacht al minimaal veertien vluchten geannuleerd en liepen ongeveer zeventig vluchten vertraging op.

Stakingswellustelingen
Zondagnamiddag zou op Schiphol de eerste Embraer 175 van KLM aankomen, die de Fokkervloot vervangt. In een hangar waren festiviteiten georganiseerd. De nieuwe Ebraer, met topman Paulo Cesar Silva van de Braziliaanse fabrikant aan boord, kwam uiteindelijk enorm vertraagd op Schiphol aan. Want door de staking moest het toestel lang aan de grond blijven in Lissabon.

Veel Europese maatschappijen zijn nu wel klaar met de Franse stakers, die om de haverklap het werk onderbreken. Zijn het niet de piloten, dan is het wel het grondpersoneel of de luchtverkeersleiding. Prijsvechter Ryanair is een online petitie begonnen om de Europese Commissie tot ingrijpen te dwingen bij een Franse staking. "Als we 1 miljoen handtekeningen hebben, presenteren we die in Brussel aan de commissie en het parlement", verklaart Ryanair.

Air France -KLM CEO, Alexandre de JuniacBeeld anp

Het Ierse bedrijf roept klanten op de petitie te tekenen om het Europese luchtruim open te houden. En noemt de acties van Frans luchtvaartpersoneel herhaalde chantage. Ryanair vindt dat de Europese Commissie stakingen van luchtverkeersleiders moet verbieden, net zoals bij de politie en defensie. "Ze mogen zich natuurlijk in vakbonden verenigen, maar moeten de problemen oplossen via bemiddeling. Dat gaat niet gepaard met staken of het dichtgooien van het Europese luchtruim", zo vermeldt het persbericht.

Ook pleit Ryanair ervoor dat andere Europese luchtverkeersleiders de vluchten boven Frankrijk mogen coördineren, indien de fransen staken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden